Rekordmycket reklam har fällts av Reklamombudsmannen, RO, för användandet av extremt smala modeller.
Hittills i år är det totalt sju, enligt siffror från RO som Habit tagit del av. Det kan jämföras med mellan noll och tre de senaste åren.
– Annonsören brister i det sociala och yrkesmässiga ansvaret genom att visa extremt smala modeller, ett ideal...
Kraftig ökning av smala modeller – rekordmånga fällningar mot modebolag
Elisabeth Trotzig, reklamombudsman, RO, förväntar sig fler anmälningar. ”Det här är en fråga som engagerar och oroar väldigt mycket.”
Klädjätten H&M har fällts flest gånger av Reklamombudsmannen för reklam med extremt smala modeller. Andra företag som fällts i år är konkurrenterna Nelly och Zara, som står för varsin, samt smink- och parfymföretaget Lancôme. Foto: Kajsa Åström/Habit/ Wikimedia Commons
Vill du få åtkomst till allt?
Prova 30 dagar för 0 kr.
Inga bindningstider eller kortuppgifter krävs.
Prova nu
Köp en prenumeration
Utforska våra prenumerationslösningar och välj den som passar dina behov.
Välj din prenumeration