Rekordmycket reklam har fällts av Reklamombudsmannen (RO) för användandet av extremt smala modeller.
Hittills i år är det totalt sju, enligt siffror från RO som Habit tagit del av. Det kan jämföras med mellan noll och tre de senaste åren.
– Annonsören brister i det sociala och yrkesmässiga ansvaret genom att visa extremt smala modeller, ett ideal...
Kraftig ökning av smala modeller – rekordmycket reklam fälls av RO
Elisabeth Trotzig, reklamombudsman, förväntar sig fler anmälningar. ”Det här är en fråga som engagerar och oroar väldigt mycket”, säger hon.
![](https://image.nordjyske.dk/users/nordjyske/images/109802320.jpg?t%5Bstrip%5D=true&t%5Bcrop%5D%5Bwidth%5D=676&t%5Bcrop%5D%5Bheight%5D=377&t%5Bcrop%5D%5Bx%5D=0&t%5Bcrop%5D%5By%5D=0&t%5Bresize%5D%5Bwidth%5D=660&t%5Bresize%5D%5Bheight%5D=368&accessToken=5445b689287f82aee23c26052f6467c76747cc6503eab3a5d0e296384f93098e)
Klädjätten H&M har fällts flest gånger av Reklamombudsmannen för reklam med extremt smala modeller. Andra företag som fällts i år är konkurrenterna Nelly och Zara, som står för varsin, samt smink- och parfymföretaget Lancôme. Foto: Kajsa Åström/Habit/ Wikimedia Commons
Vill du få åtkomst till allt?
Prova 30 dagar för 0 kr.
Inga bindningstider eller kortuppgifter krävs.
Prova nu
Köp en prenumeration
Utforska våra prenumerationslösningar och välj den som passar dina behov.
Välj din prenumeration