Bättre väder gav skjuts åt e-handlaren
E-handelsbolaget Boozts omsättning steg med 11,0 procent till 1 872 miljoner kronor under andra kvartalet, varav de nordiska marknaderna stod för 1 692 miljoner kronor – en 9-procentig ökning jämfört med motsvarande kvartal i fjol. Bruttovinstmarginalen uppgick till 41,9 procent jämfört med 42,3 och rörelseresultatet blev 79 miljoner kronor, jämfört med 66 miljoner. Därmed noterar bolaget en rörelsemarginal på 4,2 procent (3,9).
– Marknaden för mode och livsstilsvaror är fortsatt utmanande, men vi bedömer att vi fortsatt att ta marknadsandelar under kvartalet, detta tack vare att vi fortsätter att vara fokuserade och verkställer strategin att bli det ledande nordiska varuhuset. När det blev bättre väder i regionen förbättrades andra kvartalets tillväxt, och återigen är jag glad att se att vi fortfarande attraherar många nya kunder trots ett dämpad köpmönster, säger Hermann Haraldsson, vd och medgrundare, i en kommentar.
Bolaget meddelar samtidigt att utsikten för 2024 dämpas något på grund av en utmanande marknad. Boozt förväntar sig nu en nettoomsättningstillväxt inom intervallet 7–11 procent, jämfört med tidigare 5–15 procent och en justerad rörelsemarginal på 5,2-5,7 procent (tidigare 5,2-6,0).
– Lönsamheten är fortsatt stabil, men den gick ner något under kvartalet jämfört med föregående år. Ändå tror jag att vi är på god väg att uppnå vårt mål om att ha en justerad rörelsemarginal på 10 procent om fem år, säger han vidare.