Starkt kvartal för kläder och skor online
Under både juni och juli tangerade den totala omsättningen för kläder och skor på nätet nivåer likt under pandemiåret 2021.
Försäljningen av kläder och skor på nätet ökade med 10 procent under andra kvartalet i år, maj till och med juli, jämfört med motsvarande kvartal förra året. Det framgår av Svensk Handels E-handelsindikator.
Fler svenskar köpte mode digitalt i juli jämfört med juli i fjol – 30 procent av konsumenterna e-handlade i kategorin i juli i år från 28 procent motsvarande månad förra året. Även den genomsnittliga köpesumman per konsument ökade i juli, från 942 kronor i juli i fjol till 1 009 kronor i år.
Hittills i år, från januari till och med juli, uppskattas omsättningen på nätet för kläder och skor i Sverige uppgå till 17,1 miljarder kronor, vilket är mer än både under 2022 och 2023, och i nivå med pandemiåret 2021.