23948sdkhjf

Omsättningen backar för Ellos

E-handelsbolaget Ellos redovisar minskad omsättning under andra kvartalet jämfört med motsvarande period året före. Omsättningen sjönk med 1,9 procent till 786,8 miljoner kronor från 802,1 miljoner i fjol. Den organiska försäljningstillväxten sjönk med -1,9 procent jämfört med -2,2 procent.

– Under kvartalet mötte vi fortsatt ett utmanande marknadsläge med dämpad köpkraft bland konsumenterna, framför allt inom heminredning. Efter en lång och kall vår såg vi lite av ett trendskifte i andra kvartalet med högre kundaktivitet inom framför allt mode och även tecken på återhämning inom heminredning, kommenterar vd Hans Ohlsson.

Justerat ebita-resultat blev 50,3 miljoner kronor (41,3) medan den justerade rörelsevinsten, mätt som ebita, steg. Rörelseresultatet blev -5,2 miljoner kronor (13,8). Resultatet före skatt var -67,1 miljoner kronor (-83,2). Kassaflödet från löpande verksamhet uppgick till -1,3 miljoner kronor (27,2), och likvida medel uppgick till 76,2 miljoner kronor (156,3). Varulagret uppgick till 671,7 miljoner kronor (699,1).

– Vår lagerposition är välbalanserad ur ett långsiktigt perspektiv, även om lagret ökade något under kvartalet med viss påverkan på vårt kassaflöde, säger Hans Ohlsson.

Vad gäller utsikterna skriver bolagets vd att man är försiktigt optimistisk kring marknadsutvecklingen givet konsumenternas fortsatt dämpade köpkraft och den geopolitiska oron i omvärlden.

I rapporten kommenteras också standstill-avtalet med en av de större obligationsinnehavarna. Enligt Ellos ser man goda möjligheter till att under augusti komma överens om en ny långsiktig finansieringslösning som kan stödja bolagets fortsatta utveckling.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078