Stilindex: E-handeln lyfte klädförsäljningen – minusmånad för skor
E-handeln var draglok åt klädhandeln i augusti. Den digitala försäljningen ökade 10,8 procent i löpande priser jämfört med motsvarande månad i fjol. Uppgången i den fysiska klädhandeln var betydligt blygsammare, upp 1,8 procent. Totalt ökade klädförsäljningen på 2,1 procent procent i löpande priser.
Detta enligt färsk statistik från Svensk Handel som från och med augusti redovisar försäljningen i butik och e-handel separat.
Skoförsäljningen hade en betydligt tuffare månad med minussiffror i båda försäljningskanalerna. Facit för fysisk handel blev -1,9 medan e-handeln backade med 9,4 procent. Totalt sjönk skoförsäljningen 2,8 procent.
– Ökningen i klädhandeln är glädjande och en positiv signal om bättre tider. Det förhållandevis varma vädret i augusti är en förklaring till att skohandeln inte tog fart. Med höstvädrets intåg räknar vi med att försäljningen av skor får en rejäl skjuts, säger Svensk Handels vd, Sofia Larsson i en kommentar.
Nytt i augustis mätning är att Stilindex också mäter försäljningen av kläder och skor uppdelat på dam, herr och barn. Försäljningen av damkläder ökade med nästan 5 procent jämfört med augusti i fjol medan försäljningen av damskor backade 1,2 procent. I herrkategorin var ökningen för kläder 1,3 procent och 1,4 procent för skor. Vad gäller barnkategorin har försäljningen av kläder och skor slagits ihop. Facit blev en ökning på 2,8 procent.
Totalt | Augusti 2024-2023 | Augusti 2024-2022 |
Kläder | 2,10% | 12,40% |
Skor | -2,80% | 3,30% |
Fysisk handel | Augusti 2024-2023 | Augusti 2024-2022 |
Kläder | 1,80% | 10,00% |
Skor | -1,90% | 2,10% |
E-handel | Augusti 2024-2023 | Augusti 2024-2022 |
Kläder | 10,80% | 28,50% |
Skor | -9,40% | 16,80% |
Källa: Stilindex, Svensk Handel