23948sdkhjf

Krönika: En mer rättvis konkurs är svår att hitta

Mikael Sandström ser tillbaka på två konkurser under sommaren. 

En mer rättvis konkurs än Esprits är svår att hitta. Aldrig var det Esprits fel om något gick snett. Felet var alltid franchisetagarens och återförsäljarens. Inflytandet från de inköpande kunderna var i princip obefintlig. Missnöjet och förtvivlan från Espributikernas ägare var en följetång i många år och konkurser var den gängse utgången.

När jag träffade andra Espritkunder i Europa, till exempel från Finland och Österrike, blev de överraskade och trodde att det bara var i deras land som Esprit uppträdde på detta sätt. Sälj, ta betalt och skyll på butiken (för liten yta, fel exponering, dålig skyltning, fel del i butiken, you name it). Men uppenbarligen var det en filosofi och taktik som genomsyrade företaget. Dessutom var Esprit väldigt byråkratiska och fyrkantiga i sin kommunikation.

Esprits vd, kanadensaren William Pak, skulle när han tillträdde för ett par år sedan, förändra Esprit ”efter 33 års misskötsel”. Han konstaterade att det Hongkong-noterade bolagets ledning aldrig lämnade huvudkontoret i Düsseldorf under 23 år. Esprit är tillsammans med den svenska klädkoncernen Retail and Brands förmodligen de sämst skötta företagen inom modeindustrin och behandlade sin återförsäljare med samma hänsynslöshet. Det slutar alltid med katastrof för båda parter.

En mer förvånande konkurs var att ärevördiga Brandtex, som ju egentligen heter BTX Group, kastade in handduken. Det var ett av Danmarks äldsta modeföretag, grundat redan på 1930-talet. Även om omsättningen dalade de senaste åren visade det senaste bokslutet en vinst på 100 miljoner danska kronor. Men bolaget var djupt skuldsatt med bland annat pandemilån som skulle betalas tillbaka. 

2005 köpte Wallenbergarnas EQT företaget för att sedan sälja det 2013 till Sun Group Partners i Storbritannien som i sin tur sålde det 2019 till Grow Capital vilka försatte BTX Group i konkurs i somras. Många tror att tanken var att köpa tillbaka bolaget utan betungande skulder till staten. Men Godske Group, ett välskött företag med god ekonomi, kom emellan och lyckades under semestertid snabbt köpa det av konkursförvaltaren och inlemma det i sitt företag. Godske består av tolv – nu tretton – någorlunda självständiga varumärken där de mest kända i Sverige är Robell och just Godske.

Efter turbulensen under sommaren verkar det ha blivit ordning på torpet och de anställda är säkert glada över att ha en ägare som är branschkunnig och som inte sitter i London utan någon kunskap om modeföretag.

För övrigt kommer jag att sakna att inte längre få se tidigare utrikesministern Billströms tredelade kostymer som alltid satt perfekt och med rätt byxlängd. Nu måste jag stå ut med Trumps säckiga kostymer och hans skrevlånga slipsar. Det var mer stil på Obamas tid.

Mikael Sandström
är ägare till klädkedjan Sandströms med tio butiker.

Det är skribenten som står för innehållet som förs fram i texten, inte Habit.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062