23948sdkhjf

Modehandeln behåller plussiffror när prognosen skrivs ned

Trots lågkonjunktur och en tuff sommar bedöms kläd- och skohandeln sluta på plus under helåret.

HUI bedömer i sin tredje prognos för året att den svenska detaljhandeln, mätt i löpande priser, växer med 1,5 procent i år och 3,5 procent nästa år. Därmed skriver HUI ned prognosen jämfört med tidigare 2 procents tillväxt.

För sällanköpsvaruhandeln, vars delbranscher har haft en negativ utveckling under året, väntas nolltillväxt i år. Först 2025 spås sällanköpshandeln vända uppåt.

Efter ett tufft andra kvartal sänks även prognosen för kläd- och skohandeln. Kläd- och skohandeln väntas öka med 2 procent i löpande priser i år, vilket är en justering nedåt från 2,5 procent. 

– Modehandeln såg en svagt positiv utveckling under årets första kvartal, men försäljningen sjönk kraftigt under det andra kvartalet, framför allt i juni. En kombination av osäker ekonomi för hushållen och dåligt väder bidrog till den negativa trenden, vilket resulterade i en något större nedgång än väntat, säger William Lindquist, analytiker på HUI Research i en kommentar till Habit.

Men i stort har kläd- och skohandeln under året gynnats av att hushållen skurit ned på kapitalvaror. 

– Kläder och skor är en av de branscher som har haft jämnast försäljning under det senaste året. När konsumenternas budgetar varit ansträngda har många tvingats avstå från kapitalkrävande och dyra inköp. När konsumenter som inte haft råd med större investeringar har de unnat sig något mindre, exempelvis en tröja eller en jacka. 

Utvecklingen för branschen nästa år förväntas ligga kvar på en stabil nivå, det vill säga vara oförändrad om prognosen står sig för 2024. 

– Under 2025 väntas försäljningen främst vara behovsdriven och prognosen ligger kvar med en tillväxt på 2,0 procent, säger William Lindquist.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062