Modehandeln behåller plussiffror när prognosen skrivs ned
HUI bedömer i sin tredje prognos för året att den svenska detaljhandeln, mätt i löpande priser, växer med 1,5 procent i år. Därmed skriver HUI ned prognosen jämfört med tidigare prognos på 2 procent. Nästa år bedöms tillväxttakten bli 3,5 procent.
För sällanköpsvaruhandeln, vars delbranscher har haft en negativ utveckling under året, väntas nolltillväxt i år. Först 2025 spås sällanköpshandeln vända uppåt.
Efter ett tufft andra kvartal sänks även prognosen för kläd- och skohandeln. Kläd- och skohandeln väntas öka med 2 procent i löpande priser i år, vilket är en justering nedåt från 2,5 procent.
– Modehandeln såg en svagt positiv utveckling under årets första kvartal, men försäljningen sjönk kraftigt under det andra kvartalet, framför allt i juni. En kombination av osäker ekonomi för hushållen och dåligt väder bidrog till den negativa trenden, vilket resulterade i en något större nedgång än väntat, säger William Lindquist, analytiker på HUI Research i en kommentar till Habit.
Generellt har kläd- och skohandeln under året gynnats av att hushållen skurit ned på kapitalvaror.
– Kläder och skor är en av de branscher som har haft jämnast försäljning under det senaste året. När konsumenternas budgetar varit ansträngda har många tvingats avstå från kapitalkrävande och dyra inköp. När konsumenter som inte haft råd med större investeringar har de unnat sig något mindre, exempelvis en tröja eller en jacka.
Utvecklingen för branschen nästa år förväntas bli oförändrad och ligga kvar på samma nivå som 2024, om prognosen står sig.
– Under 2025 väntas försäljningen främst vara behovsdriven, säger William Lindquist.