De kan vinna Årets Modevarumärke 2024 – ”Flyttar fram modets gränser”
För 18:e året i rad prisar Habit företag, designer och varumärken inom modebranschen som har utmärkt sig särskilt under 2024. Bland årets kategorier återfinns Årets modevarumärke, ett pris som i fjol gick till klädmärket Lisa Yang.
Efter ett gediget juryarbete som har pågått sedan i våras har jurygruppen valt ut tre finalister. I juryn medverkar designern och medgrundaren till Filippa K, Karin Hellners, Kerstin Syrén, designer och utbildningsansvarig på Nordiska Textilakademin, Fabio Baum, Nordenchef på Zalando samt Habits chefredaktör Kajsa Åström. Juryn har bland annat synat design, kreativ höjd, kvalitet, ekonomisk utveckling och hållbarhet.
De tre finalisterna är Adnym Atelier, grundat av Frippe Persson, Johni Tadi och Stefan Söderberg, Our Legacy med Jockum Hallin, Cristopher Nying och Richardos Klarén, samt Avavav som sedan 2021 leds av Beate Karlsson.
Som jurymedlem har det varit en stor utmaning att välja mellan de många starka svenska varumärken, säger Fabio Baum på Zalando som är partner till kategorin.
– Adnym Atelier, Avavav och Our Legacy är varumärken som vart och ett uppvisar en unik blandning av kreativitet och affärsmässig innovation, och som med sina distinkta visioner flyttar fram modets gränser.
– Deras förmåga att sätta trender samtidigt som de upprätthåller starka varumärkesidentiteter belyser verkligen den globala påverkan och styrkan i svenskt mode, vilket gör beslutet ännu svårare, fortsätter Fabio Baum.
Kerstin Syrén framhåller ett starkt finalistfält.
– Med en tydlig inriktning på design och att de utmanar de traditionella könsnormerna så är finalisterna samtida och relevanta. Ytterligare viktiga kriterier är att de arbetar för en mer hållbar textil- och modeindustri, där innovation och ansvar är i fokus, säger Kerstin Syrén och lyfter fram varumärkenas styrkor.
Our Legacy är autentiskt och nyfiket.
– Varumärket utmanar traditionella könsroller genom minimalistiska och innovativa plagg. Ett stort plus är varumärkets fokus på högkvalitativa tyger och detaljer som skapar ett tidlöst mode. I projektet ”Work Shop” används återvunna tyger och överblivna material, vilket är både kreativt och hållbart. Därtill imponerar försäljningen som dubblades mellan 2021/2022 och 2022/2023 till 293 miljoner kronor, säger Kerstin Syrén.
Beate Karlssons Avavav får juryns röster för sin hållbarhet och okonventionella linje.
– Att löpande arbeta med återanvändning, minimalism och humor, ofta med överdrivna silhuetter och lekfulla inslag gör att Avavav sticker ut. Likaså genom att utmana traditionella idéer om lyxmodet. Beate Karlsson kombinerar även kreativitet med ibland kritiska kommentarer till modeindustrin genom uppseendeväckande visningar, sammanfattar Kerstin Syrén.
Adnym Atelier prisas bland annat för sitt unisexmode och sin integritet i en snabbt föränderlig modevärld.
– Varumärket kreerar med stor omsorg tidlösa plagg för män och kvinnor, grundarna månar detaljer, passform och material. Adnym Atelier har dessutom hållit fast vid sin linje från starten, att skapa långsamt mode på riktigt, att göra plagg i högkvalitativa material som åldras väl och håller länge.
Den slutgiltiga vinnaren avslöjas under en stor branschfest den 21 november på Biblioteket Live vid Medborgarplatsen i Stockholm.
Årets modevarumärke 2024
Kriterier:
Ekonomisk utveckling, omsättning och resultat
Kollektionernas design/produktutveckling
Kreativ höjd
CSR/Hållbarhetsarbete
Lyhördhet mot marknaden
Juryns medlemmar:
Kajsa Åström – chefredaktör, Habit Sko & Mode
Kerstin Syrén – utbildningsansvarig, Nordiska Textilakademin
Karin Hellners – konsult, designer
Fabio Baum – Nordenchef, Zalando
Artikeln är en del av vårt tema om Habit Fashion Awards.