Kraftigt fall för skohandeln
Månaden var varken till kläd- eller skohandelns fördel. Försäljningen av kläder ökade marginellt med 0,4 procent i löpande priser och i jämförbar försäljning, medan skohandeln backade med -8,7 procent jämfört med oktober i fjol. Det visar siffror från Svensk Handels Stilindex.
Enligt Svensk Handel var det mildvädret som höll tillbaka efterfrågan av varmare kläder och skor.
Försäljningen i den fysiska klädhandeln visade nolltillväxt medan e-handeln ökade 7,3 procent jämfört med oktober 2023. På skosidan var resultatet negativt i båda kanalerna. Den fysiska handeln backade 9 procent och e-handeln gick ned 5,7 procent.
E-handeln har på klädsidan fortsatt att utvecklas bättre än fysisk handel, och även skor tappar lite mindre i e-handeln än i fysiska butiker. Men konsumtionen har ännu inte lyft totalt sett, trots räntesänkningar.
– Det är uppenbart att konkurrensen om kunderna är hård och vi ser tydligt att köpkraften fortsatt är svag. Trots att vi nu noterar mer handlingskraft från Riksbanken är det uppenbart att delar av handeln har det väldigt tufft, säger Sofia Larsen, vd på Svensk Handel.
Sedan september redovisar Svensk Handel även försäljningen på kategorinivå.
Jämfört med oktober månads försäljning i fjol ökade försäljningen av damkläder med 8,2 procent medan herrkläder backade med 4,2 procent.
Försäljningen av damskor minskade 7,9 procent medan herrskor backade 2,6 procent.