Detta är årets julklapp – ”Den kändes självklar”
Råsaftcentrifugen, robotdammsugaren, spikmattan och det återvunna plagget är några produkter som genom åren har utsetts som Årets julklapp av HUI Research. I år det unisexdoften – parfym till både män och kvinnor – som ska ligga under granen.
”Unisexdoften representerar den tid vi lever i. Skönhetsbranschen har till skillnad från de flesta andra branscher vuxit under lågkonjunkturen. Det kan förklaras med begreppet ”the lipstick effect” som innebär att när större inköp fått stryka på foten, väljer konsumenterna fortfarande att unna sig små glädjeämnen i vardagen”, lyder en del av motiveringen.
Under första halvåret 2024 växte skönhetsbranschen med 17 procent medan andra delar av sällanköpshandeln har haft det mer kämpigt.
– Vi har haft flera tuffa ekonomiska år bakom oss. När vi måste välja bort större investeringar och inköp unnar vi oss fortfarande vardagslyx. Parfymen har alltid varit en uppskattad julklapp men nu finns ett nyväckt intresse för doftens funktion när det kommer till avslappning och välmående, kommenterar Emma Hernell, vd på HUI Research, i ett pressmeddelande och lägger till:
– Vi ser hur mode- och kosmetikbranschen rör sig bort från det typiskt manliga och kvinnliga till mer genusneutrala dofter med fokus på att förstärka det individuella uttrycket. Att få njuta av en unisex-doft som en extra accessoar är något många av oss kommer unna sina när och kära i julklapp 2024.
Kriterierna för att utnämnas till Årets julklapp är att den ska representera den tid vi lever i, vara en nyhet eller ha fått ett nyväckt intresse, samt svara för ett stort försäljningsvärde eller säljas i ett stort antal enheter.
– Vi hade lite olika kandidater, men vi var alla ganska överens om just den här. Den kändes självklar, säger Sarah Blohmé Larsson, analytiker på HUI som varit med om att välja vinnaren.
Det är däremot inte alltid säkert om utnämningen ger en ytterligare skjuts för försäljningen.
– Det kan variera lite. Det kanske bara är så att man fångar upp en trend kring produkten. När man går tillbaka och tittar i arkivet har vissa bara varit flugor. Till exempel 1997 och tamagotchin. Även om produkten var en fluga så har ofta konsumtionsbeteendet bestått i någon form, säger Sarah Blohmé Larsson.
– Jämför man med 2018, då det var det återvunna plagget, kan vi se att det är den som fått störst effekt i hur den nått ut som nyhet. Då var secondhandhandeln inte lika utpräglad som i dag. Secondhand har alltid funnits och varit populär bland vissa konsumenter, men i dag kan vi se att cirkulära affärsmodeller inom detaljhandeln vuxit och har blivit en del av omställning. Så där kan man säga att vi hade en framtidsspaning, säger hon.