I kväll koras vinnarna i Habit Fashion Awards
Det är artonde året i rad som Habit delar ut modebranschens eget pris; Habit Fashion Awards. Denna gång sker det på Biblioteket Live i huvudstaden. Prisutdelningen leds av tv-profilen Tony Irving som tillsammans med namnkunniga jurymedlemmar korar vinnarna.
Finalisterna i kategorin Årets modevarumärke är Adnym Atelier, grundat av Frippe Persson, Johni Tadi och Stefan Söderberg, Our Legacy som Jockum Hallin, Cristopher Nying och Richardos Klarén har grundat, samt Avavav som sedan 2021 leds av Beate Karlsson.
Finalisterna i Årets modebutik är Stockholmsbutikerna Aplace och Sko Uno samt Pondus i Trollhättan. Bakom Aplace står bland andra Kristian Rajnai och Kalle Tollmar som också har butiker i Göteborg och Malmö. Sko Uno drivs sedan snart tio år tillbaka av Marthyn Inghamn och Linda Berglund, och bakom Pondus står ägarna Ulf och Anna Haverby, vars butik i Uddevalla kammade hem priset för åtta år sedan.
Nytt för i år är Årets Impactpris som lyfter fram och uppmärksammar företag som driver på branschens hållbarhetsomställning. Bland finalisterna prisas två samarbeten; Lindex och Södra samt Filippa K och Swedish Wool Initiative. Den tredje finalisten är Sustain by Oscar Jacobson som Oscar Jacobson står bakom.
De tre finalisterna som har chans att knipa utmärkelsen Årets denimvarumärke 2024 är danska Sunflower, norska Denim Destination och svenska Madh. Bakom Köpenhamnsbaserade herrvarumärket Sunflower från 2018 står Ulrik Pedersen och Alan Blond. Ulrik Pedersen var med att grunda klädmärket NN07. Sunflowers denimlinje designas av Anthony Rock, som i fjol vann utmärkelsen Årets denimvarumärke för Hope. Grundaren till det renodlade denimvarumärket Madh är den svenska jeansprofilen Martin Gustafsson som driver varumärket med bland andra Nhu Doung. Bakom Denim Destination står Karianne Lamm-Kittelsen som är baserad i norska Drammen.
Artikeln är en del av vårt tema om Habit Fashion Awards.