23948sdkhjf

Årets Impactpris tilldelas Oscar Jacobsons cirkulära koncept

Sustain by Oscar Jacobson vinner Habits Impactpris som delades ut under Habit Fashion Awards i Stockholm på torsdagskvällen.  

Årets Impactpris stod mellan finalisterna Lindex och Södra, Filippa K och Swedish Wool Initiative samt Sustain by Oscar Jacobson.

Vinnaren Sustain by Oscar Jacobson är ett koncept som enligt juryn ”övertygar kunden om fördelarna med hållbar konsumtion – som att köpa och sälja secondhand, hyra, beställa måttsydda plagg av deadstock och se charmen i defekta plagg som redesignas”. Juryn lyfte i sin motivering även framgången med att ha lyckats minimera svinn, maximera plaggens användning och livslängd och, inte minst utbilda kunden.

Sebastian Dahlgren, som var den som kläckte idén och som fick gehör hos Oscar Jacobsons ledning att förverkliga konceptet, äntrade scenen för att ta emot priset från hållbarhetsexpertern, Cecilia Tall på Rise och Daniel Mensch från The Sustainable Fashion Academy, som har varit del i juryn.

– Det känns jättekul, sade en glad Sebastian Dahlgren, butikschef. Det ger inspiration och energi att fortsätta och att vara en del av framtiden på ett hållbart sätt. 

Under den intervju som föregick prisutdelningen fick samtliga finalister frågor om de framsteg som de har tagit i sitt hållbarhetsarbete. Sebastian Dahlgren berättade om bakgrunden till Sustain by Oscar Jacobson, butikskonceptet som öppnade i Stockholm för tre år sedan och som även finns i Göteborg sedan snart ett år tillbaka.

– Initiativet kom från att ha jobbat i ungefär tio år med Oscar Jacobson, ett anrikt företag. Nu i efterhand har allting känts väldigt naturligt

Det var förvånansvärt enkelt att övertyga ledningen om idén, enligt Sebastian Dahlgren. 

– Det började under pandemin när vi hade tid till att stanna upp och reflektera och tänka. Sedan helt plötsligt var vi överens.    

På scenen fanns också bolagets vd Richard Woodbridge som fyllde i:

– Det kommer väldigt mycket bra idéer från medarbetarna, det här är ett bra exempel, vi har många andra inom bolaget också. Det här är någonting som är närmast kunden och närmast produkten i mångt och mycket. 

Juryns motivering

Att övertyga kunden om fördelarna med hållbar konsumtion – som att köpa och sälja secondhand, hyra, beställa måttsydda plagg av deadstock och se charmen i defekta plagg som redesignas – är en utmaning. Om kunden dessutom är en smått konservativ kostymman är det en bedrift. För att lyckas krävs ett varumärke med kvalitet och tidlös design i sitt DNA och mod att lyfta på varenda systemsten i jakten på resurseffektivitet. Årets vinnare har lyckats minimera svinn, maximera plaggens användning och livslängd och, inte minst, utbilda kunden.

Artikeln är en del av vårt tema om Habit Fashion Awards.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.047