Denim Destination är Årets denimvarumärke
I år hade juryn för Årets denimvarumärke särskilt fokus på unga och lovande denimmärken i Skandinavien. Priset stod mellan danska Sunflower, grundat av Ulrik Pedersen och Alan Blond, svenska Madh och dess medgrundare Martin Gustafsson, samt norska Denim Destination som Karianne Lamm-Kittelsen står bakom.
– Det var en tuff utmaning att ta fram de tre finalisterna, detta år med fokus på nya, ’upcoming’ brands. Alla finalisterna har sin egen stil och look och det ska bli intressant att följa dem, sade Peter Lindh, denimexpert och en av jurymedlemmarna som delade ut priset tillsammans med Selen Ergül, marknadschef och hållbarhetskoordinator hos Calik denim som är partner till priset.
Innan vinnaren tillkännagavs tog hon till orda för att hylla den skandinaviska denimscenen.
– Hållbarhet, innovation och design utmärker de skandinaviska denimvarumärkena och är essentiellt för denimindustrin. Och vi älskar att jobba med varumärken inom dessa områden.
Priset tilldelades Karianne Lamm-Kittelsen och hennes renodlade jeansetikett Denim Destination, ett damvarumärke som är baserat i Drammen.
– Det bubblar inombords, det känns verkligen stort, sade en lycklig Karianne Lamm-Kittelsen när hon äntrade scenen för att ta emot pris och blommor.
Tidigare hade samtliga denimfinalister intervjuats av kvällens konferencier Tony Irving. Under samtalet berättade Karianne Lamm-Kittelsen vad som fick henne att lansera den egen denimetiketten häromåret.
– Jag kände att många kvinnor inte hittade de perfekta jeansen som både var bekväma och satt bra, så jag ville se till att alla kvinnor med alla olika storlekar, former och längder hittade jeans som verkligen kändes och satt bra. Att göra det ger mig så mycket. Det berör mig och känns så bra.
Juryns motivering
With a clear vision and unwavering determination, the brand has crafted its success through a dedicated focus on purpose, uniqueness and sustainability. Each garment is carefully selected, prioritizing high-quality materials, precise fits, and thoughtful details, ensuring that every step of the process aligns with their commitment to the target consumer and a progressive future.
Artikeln är en del av vårt tema om Habit Fashion Awards.