23948sdkhjf

Så boostar du dina priser

– Lösningen kopplat till pris ligger i att skapa en hållbar prisstrategi genom insikt, tydlig riktning, prispositionering/modell och genomförande.  
Det låter självklart när Stefan Ekström, senior consultant på Implity Consulting, förklarar vad ”rätt” pris är. 

Han fortsätter:

– Grunden i prissättning är att vi människor inte kan ha någon uppfattning om priset isolerat. Om något uppfattas som billigt, dyrt eller prisvärt kan det bara göras i relation till ett alternativ, en likvärdig produkt, en konkurrerande produkt eller något annat. Det betyder att alla prisbeslut tas i ett sammanhang relaterat till ett alternativ och situation. Det är därför vi accepterar att betala olika priser när vi befinner oss i olika situationer, vattnet kostar några ören i kranen, 16 kronor på Ica och 35 kronor på bensinmacken.

Alla kan naturligtvis sätta ett pris och man kommer säkert att få ett antal kunder som tycker det är prisvärt men det blir inte optimalt, menar Stefan Ekström vidare. – I dessa fall lämnar man över till kunden att helt på egen hand skapa och tolka situationen, skapa sitt eget underlag för köpbeslutet. En del med en genomarbetad prisstrategi handlar om att hjälpa kunden i sitt beslut genom att sätta produkten och köpbeslutet i rätt kontext.

Den växande trenden med second hand och cirkulära affärsmodeller påverkar prissättningen i modebranschen. Konsumenter blir alltmer medvetna om hållbarhetsfrågor och är villiga att betala för högkvalitativa, hållbara produkter – men ofta till lägre priser inom second-hand-marknaden. Hur modeföretag positionerar sig gentemot dessa trender kan bli avgörande för deras prissättningsstrategi.

– För att balansera hållbarhet och pris måste företag förstå vad kunder värderar och är villiga att betala för, påpekar Stefan Ekström.  Är det materialets miljöpåverkan, produktens livslängd eller varumärkets hållbarhetsåtaganden? Marknadsundersökningar och konsumentanalyser är avgörande för att undvika bias och skapa en prissättning som reflekterar verkligt kundvärde. Därför måste man integrera kostnaden för certifierade material och ansvarsfull tillverkning i priset.

Kort sagt menar Stefan Ekström att formulera och implementera en hållbar prisstrategi som kan anpassas till förändringar är avgörande för en långsiktig lönsamhet.

Case: Tydliga marginalförbättringar med optimerade priser

Kunden är en global aktör inom sportutrustning och fritids/sportkläder, verksam i 60 länder med cirka 2 000 varuhus. De anlitades av PHG, en av Europas största priskonsulter och partner med Implity i Norden, för att förbättra lönsamheten genom marginalförbättringar och ökade volymer.

Arbetet genomfördes i flera steg. Genom analys av transaktionsdata identifierades Key Value Items (KVI:er) tillsammans med kundens produktansvariga.  Konkurrenters prisdata samlades in och en prisstrategi formulerades för varje KVI, exempelvis 10 procent högre eller lägre än de fem viktigaste konkurrenterna på varje lokal marknad. För varje produkter beräknades priselasticiteten och en marknadsundersökning bekräftade resultaten.

Underlaget användes för att skapa en prisoptimeringsalgoritm och de nya priserna implementerades i varuhusen. En uppföljningslösning utvecklades för att följa hur de nya priserna mottogs av kunderna och hur konkurrenterna reagerade. Resultatet blev en marginalförbättring på cirka 3,5 procent av försäljningen. Fotnot: Sedan 2024 samarbetar Implity Consulting med Pearson Ham Group.

Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.409