Här är designertalangerna under modeveckan
Under varje modevecka i Köpenhamn uppmärksammas en rad nordiska varumärken som väljs ut av en expertjury. Syftet är att stödja innovativa designertalanger när de befinner sig i en kritisk tillväxtfas. Stödet löper under tre säsonger och utgörs av mentorskap, ekonomisk support och visningar. Varumärkena ges även möjlighet att visa sina kollektioner i ett showroom i centrala Köpenhamn dit internationell press bjuds in.
Under den senaste modeveckan i augusti deltog Rolf Ekroth från Finland med sitt självbetitlade varumärke, samt tre danska varumärken: Stamm som Elisabet Stamm står bakom, Alectra Rothschilds varumärke Alectra Rothschild/Masculina samt Frederik Berner Kühls varumärke Berner Kühl. I januari återkommer Berner Kühl för sin andra säsong medan det blir tredje och sista säsongen för Stamm och Alectra Rothschild/Masculina.
Nytt varumärke för AW25/26-upplagan är danska Bonnetje som gör en visning under modeveckans första dag, måndag den 27 januari. Samma dag visar även Alectra Rothschild/Masculina medan Stamm och Berner Kühl gör presentationer under veckan.
Bonnetje är ett cirkulärt varumärke som har specialiserat sig på att sätta ihop gamla kostymer till nya silhuetter. Bakom varumärket står Anna Myntekær och Yoko Maja Hansen som är kreativa chefer.