23948sdkhjf

Svårt få lönsamhet i kläduthyrning – här är forskarnas råd

I en studie från Chalmers i Göteborg 

Att det är utmanande att få lönsamhet i cirkulära affärsmodeller är inget nytt i branschen. En rad företag har bland annat försökt att få kläduthyrning och prenumerationstjänster att gå runt, men har fått kasta in handduken. Detta har Habit uppmärksammat i en rad artiklar. 

Hantering, höga kostnader för lager, logistik och tvätt, är några av faktorerna som forskare vid Chalmers, Högskolan i Borås och forskningsinstitutet Rise har identifierat som särskilt utmanande. Det var även svårt att locka riskkapital. 

– Allt detta visar att de här affärsmodellerna behöver tid för att etablera sig på marknaden, säger Frida Lind, biträdande professor på Chalmers och en av forskarna bakom studien. 

De verksamheter som var mest uthålliga av de nio som ingick i studien var de som hade nischade sig i ett visst segment, till exempel inom outdoor och hade en lokal koppling till ett friluftsområde.  

Utifrån studien har forskarna summerat tre rekommendationer till branschen. Det första är att fokusera på nischade marknader utifrån målgrupp och produkttyp där behovet är tydligt, att utveckla samarbeten med leverantörer för att förbättra produkter baserat på uthyrningserfarenheter, och att inkludera logistik och transporter från start för att få modellen skalbar.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062