Försäljningen av secondhandmode faller
Mycket pekar nedåt för branschen just nu. Färsk statistik som rör försäljningen i e-handeln visade häromdagen att omsättningen backade i februari i år jämfört med motsvarande månad i fjol. Även andelen modekonsumenter som e-handlade minskade. Samtidigt föll snittkvittot.
Den senaste Stil-mätningen från Svensk Handel visar även den dystra siffror där både sko- och klädhandeln hade negativa försäljningssiffror i februari. I samma rapport flaggade dess vd, Sofia Larsen, för att nedgången kan komma att bestå och att även välmående bolag riskerar att duka under.
Nu håller konsumenterna även hårt i plånboken när det kommer till att handla secondhandmode. Försäljningen av begagnat mode sjönk med 15 procent till 354 miljoner kronor i februari jämfört med februari förra året då försäljningen uppgick till 417 miljoner kronor. Det visar siffror från Svensk Handel.
Andelen svenskar som handlade secondhandmode var 12,8 procent i februari 2025, vilket är en minskning från 13,8 procent i februari 2024.
”Denna nedgång i försäljningen kan delvis förklaras av det milda vädret i februari 2025, vilket kan ha minskat behovet av att köpa vinterkläder och andra säsongsbetonade varor. Dessutom var 2024 ett skottår, vilket innebär att februari det året hade en extra dag, vilket kan ha bidragit till högre försäljning i februari 2024”, skriver Svensk Handel i rapporten.
Sett till den totala secondhandförsäljningen i Sverige, som även inkluderar böcker och tidningar, möbler och inredning, var raset 40 procent jämfört med februari 2024. I kronor räknat motsvarar det 742 miljoner kronor. Totalt handlades det secondhandvaror för 992 miljoner kronor i februari jämfört med 1 734 miljoner kronor i februari 2024.
– Vår bedömning är att hushållens svåra ekonomiska situation och dystra syn på framtiden påverkar konsumtionsviljan, vilket även slår mot försäljningen av second hand, säger Maria Mikkonen.