23948sdkhjf

Revansch för kläd- och skohandeln i mars

Klädförsäljningen ökade tvåsiffrigt på nätet. 

Landets sko- och klädhandlare fick se ett rejält försäljningslyft förra månaden. Mars summeras med en ökning på 6,5 procent för kläder och 9,8 procent för skor i löpande priser och i jämförbara enheter jämfört med mars i fjol. Det visar Stilindex från Svensk Handel som bygger på statistik från 63 svenska sko- och klädbolag.  

När försäljningen delas upp i fysiska respektive digitala kanaler ökade skohandeln i fysiska butiker med 10,4 procent medan klädhandeln levererade mer beskedliga 2,2 procent. Klädförsäljningen gick däremot betydligt bättre i e-handeln där ökningen var 21,2 procent. Skor ökade med 7,8 procent. 

– En förhållandevis bra månad är både ett viktigt styrkebesked och högst välkommet. Efter flera månader med negativa resultat ser vi nu att konsumenterna verkar söka sig tillbaka till både e-handeln och de fysiska butikerna. Det är inte omöjligt att det milda vädret gav ett uppsving i vårhandeln, säger Sofia Larsen, vd på Svensk Handel, som är försiktig med att dra alltför långtgående slutsatser om att det nu har vänt. 

Sedan en tid tillbaka redovisas även försäljningen uppdelat på herr, dam och barn. I damkategorin ökade försäljningen av kläder med nästan 15 procent medan motsvarande siffra för herrkategorin var 3,5 procent. I barnkategorin slås försäljningen av kläder och skor ihop. I mars var försäljningsökningen 12,7 procent jämfört med motsvarande månad 2024.   

Sett till prissegment (kläder och skor tillsammans) var det mellanprissegmentet som uppvisade starkast siffror i mars, upp 8,5 procent jämfört med mars i fjol. Lågprissegmentet ökade med 6,7 procent medan premiumsegmentet ökade med 3,3 procent.       

Den totala försäljning från januari till mars i år för kläder uppgick till 2,4 procent och för skor till 6,1 procent.    

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.11