Här är varumärkena som visar under Stockholm Fashion Week

I början av juni är Stockholm Fashion Week tillbaka efter flera års uppehåll. Nu släpper arrangören och medlemsorganisationen ASFB, Association of Swedish Fashion Brands, listan över de deltagande varumärkena. Enligt ASFB speglar den ”en ny rörelse inom svenskt mode, förankrad i både design och gemenskap”.
Modeveckan bjuder på en mix av visningar och presentationer. Här återfinns såväl etablerade som nystartade varumärken.
Bland andra Adnym Atelier, grundat av Frippe Persson, Johni Tadi och Stefan Söderberg, och Brixtol Textiles som Gustav Kjellander och Emil Holmström står bakom, men också Calle Ollsons och Felix von Bahders Deadwood Studios, som efter tre visningar i Köpenhamn nu visar på hemmaplan.
Past Tense, som lanserades under 2023 av designern Victor Lindh och Adrien Forray, gör debut. Mer rutinerad på catwalken är Louise Xin med varumärket som bär hennes namn. På listan återfinns deminvarumärket Madh som lanserades för två år sedan av bland andra den svenska denimprofilen Martin Gustafsson, och Nelly Skogs Imaskopi, ett varumärke med handstickade mohairtröjor och lekfulla unisexaccessoarer som har hittat sin väg från en källarlokal i Stockholm till butiker i Japan och konsumenter över hela världen.
Medverkar gör också Lovisa Norlings varumärke Fayette Norling, Kevin Mukuris Mayz, Dustin Glickmans Seams, Sthlm Misc och Studio Constance.
John-Jamal Gille, som leder ASFB, säger i ett uttalande att ambitionen är att visa upp en mer representativ mix av varumärken.
– Målet är att fördela strålkastarljuset på ett mer balanserat sätt, inte genom att utesluta någon, utan genom att skapa plats för dem som ännu inte fått ta plats.
Stockholm Fashion Week äger rum 2–5 juni.