Rekordår för svensk modehandel
Trots en allmänt omvittnad väderkris under hösten blev 2000 ett lyckat år för den svenska modehandeln. Försäljningen av kläder, skor och accessoarer ökade med över 3 miljarder kronor, eller 6 procent, och landade på dryga 57 miljarder kronor. _x000B_Statistiska Centralbyråns siffror för fjolåret talar dock sitt tydliga språk: mot slutet av året var konsumtionsförändringen nere i en promille, medan första kvartalet visade på plussiffror i storleksordningen 11 procent._x000B_Liksom under året dessförinnan var det klädsidan som kunde lägga till flest plusposter i försäljningsstatistiken: ökningen i plagg räknat var 6,2 procent och med en blygsam prisökning slutade årets förändring på några promille till och totalt 47,3 miljarder i konsumtionssaldo._x000B_Men även skohandeln hade ett bra år med en total konsumtion på 8,3 miljarder kronor. Då hade det sålts drygt 2 procent mer varor än under 1999 och med priser som justerats upp med nästan 2 procent ökade den sammanlagda försäljningen med 4 procent._x000B_Prishöjningarna var ännu större för väskor, handskar, halsdukar och andra personliga modetillhörigheter: knappt 3 procent. Med en volymökning i konsumtionen av accessoarer på 4 procent blev det nästan 7 procent fler kronor i butikernas kassaapparater._x000B_Eftersom Sveriges befolkning inte ökat nämnvärt under året, innebar den stigande modekonsumtionen att de svenska hushållen höjt sina modebudgetar med motsvarande siffror. Per capita konsumerades det kläder för 5 300 kronor, skor för 930 kronor och accessoarer för lite mer än 200 kronor. _x000B_