23948sdkhjf

Mer mode på Åhléns

_x000B__x000B_Åhléns nya modekoncept rullar vidare ut i landet. Senast i raden är varuhuset i Uppsala som nyöppnar i september, totalrenoverat och naturligtvis med en ny modeavdelning._x000B_Konceptet bygger på den egna etiketten Å som renodlats mot ledig, modern bas och kompletterats med varumärken som Esprit, Mexx och GAP. I flaggskeppsbutikerna Åhléns City i Stockholm respektive Göteborg finns även nordiska designinriktade märken som Day, J. Lindeberg, Mads Nørgaard med flera. Utöver sortimentet har också inredning och kommunikation fått en översyn._x000B_I Uppsala och övriga storstadsregioner införs ett sortiment som testats i Åhléns vid Fridhemsplan i Stockholm. Någon fastställd tidsplan för när konceptet ska införas finns inte enligt Susanne Rosberg, ansvarig för affärsområdet mode på Åhléns._x000B_– De sker successivt i mån av kapacitet. Umeå och Linköping är klara, Odenplan pågår och Malmö står på tur, berättar hon._x000B_Det var Åhléns City i Stockholm som var först ut med det nya konceptet, hösten 1999. Bakgrunden var att Åhléns behövde skapa en tydligare profil mot konsumenterna. En undersökning bland de som handlade skönhetsprodukter och heminredning på varuhuset genomfördes och visade på ett hål i marknaden. Kunderna uppgav att de skulle vilja handla sina kläder på NK men i själva verket handlade på H&M. _x000B_– Åhléns har valt än annan väg än exempelvis KappAhl genom att ha både private labels och varumärken. Det är ett gap som vi fyller på marknaden. Och vi har haft en väldigt positiv försäljningsutveckling, 15 procent på befintliga kanaler i mars, säger Susanne Rosberg. _x000B_
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062