Sollentuna bygger handelhus
Sollentunamässan utanför Stockholm tredubblar utställningsytan och bygger ett handelshus med fasta showroom och kongresscenter. Ägaren House of Commerce som i sin tur ägs av Posten, Skanska och Sollentunamässans vd Leif Dahlén satsar omkring 480 miljoner kronor på projektet. Våren 2004 beräknas anläggningen stå klar._x000B_Den första etappen är redan påbörjad. Vid årsskiftet kommer en ny mässhall med parkeringar på taket och i källaren vara färdig. Den andra etappen beräknas starta våren 2002 och omfattar bland annat ett nytt våningsplan ovanpå mässhall 2. Här kommer, förutom ny mässyta, att byggas 14 000 kvadratmeter showroom, branschtorg, kongresscenter och en ny restaurang. Enligt Leif Dahlén kan utrymmet för showroom eventuellt bli betydligt större och då handlar det naturligtvis om en större investering för ägarna._x000B_Men det är inte bara ny yta som tillförs. Projektet bygger på en affärsidé som ska särskilja Sollentunamässan från exempelvis Stockholmsmässan i Älvsjö. Tanken är att med hjälp av de fasta showroomen och portaler på internet göra det möjligt för utställare att utsträcka kundrelationerna från tre dagars mässa till alla dagar, året om. Dessutom ska utställarna erbjudas en betal- och logistiklösning som automatiskt kommunicerar med de egna affärssystemen._x000B_Utställare från samma bransch får möjlighet att presentera sig tillsammans för att bilda profilerade branschtorg._x000B_Sollentunamässans vd Leif Dahlén nämner Bella Center i Köpenhamn som exempel på ett liknande koncept, men vill inte se det blivande handelshuset som en konkurrent till Stockholm Modecenter._x000B_- Nej, snarare som ett komplement. Givetvis är modebranschen oerhört viktig för oss och det vore fel att säga att vi inte tittar på framtiden. Men jag kan inte i nuläget säga att det är den vi inriktar oss på, säger han._x000B_