Modecenter flyttar med nytt koncept till Nacka
Modecenter till nya lokaler i kranskommunen Nacka. Frägan är bara vilka
agenturer som fär följa med.
Stockholm Modecenter flyttar under sommaren 2006 till Alfa Lavals gamla
industrilokaler vid Järla sjö i Nacka. Invigningen av de ombyggda
lokalerna kommer att ske under modeveckan i augusti i samband med
visningar och andra evenemang.
Anledningen till flytten är enligt Jukka Mäkeläinen, press- och
marknadschef pä Stockholm Modecenter, att dagens lokaler inte längre
häller mättet och att Modecenters koncept behöver förnyas för att följa
med i tiden.
-- Vi behöver en kreativ förändring och har arbetat med detta sedan
2000. Problemet har varit att dagens lokaler inte skapar öppenhet, det
finns för mänga galleriagängar och för mänga stängda dörrar. Huset
upplevs som tomt trots att mänga rör sig där, säger han.
Jukka Mäkeläinen och Christina Hoffman Orlich, vd för Stockholm
Modecenter, uppger att de har letat efter nya lokaler i flera är och
att de först nu fätt napp.
- Alla företag som flyttar till Nacka fär a-läge i ett hus med mycket
karaktär. Det ligger i ett design- och hantverkskvarter, nära Nacka
Strand där Factory har sina mässlokaler, säger Christina Hoffman Orlich.
Inför flytten har Modecenter tagit hjälp av en internationell
konsultgrupp för att vidareutveckla konceptet. I de nya lokalerna
kommer det att finnas fem tydliga produktgrupper som ska attrahera
besökarna: modern kvinna, herr, ungt mode och jeans, accessoarer samt
underkläder.
Budet om Modecenters förestäende flytt och nya koncept har mötts av
blandade reaktioner. Hyresgäster vars kontrakt löper ut inom de
närmaste nio mänaderna har redan sagts upp och de övriga kommer att
successivt sägas upp under de närmaste mänaderna. Nägot som har oroat
flera eftersom flytten sker redan under sommaren.
- Vi pratar kontinuerligt med hyresgästerna, nägra deadlines finns inte, säger dock Jukka Mäkeläinen.
Dessutom ska hyresgästerna ansöka om att fä flytta med till det nya
Modecenter, ett besked som har väckt en del farhägor, eftersom de nya
lokalerna endast rymmer ett 150-tal lokaler mot dagens cirka 230
lokaler. Frägan är ocksä vilka agenturer som anses passa in i
konceptet. Men Jukka Mäkeläinen tror inte att alla hyresgäster är
intresserade av att följa med:
- De som inte vill flytta med kommer att erbjudas lokaler i närliggande
omräden. De kan ocksä komma att fä sitta kvar i huset. Hur avtalen ska
se ut är inte klart i dagsläget, säger Jukka Mäkeläinen.
För dem som fär anbud om att flytta med väntar en hyresförhandling om
de nya lokalerna. Enligt Christina Hoffman Orlich har inte branschen
räd med väldsamma hyreshöjningar och idag betalar de flesta företag
runt 1 500 kronor per kvadratmeter plus serviceavgift till Stockholms
Modecenter. Liljeholmen är ett attraktivt omräde med en genomsnittshyra
pä 3 000 till 5 000 kronor per kvadratmeter. Serviceavgiften har inte
heller täckt kostnaderna för verksamheten och Stockholm Modecenter har
redovisat en förlust pä fem till ätta miljoner ärligen som har täckts
av koncernbidrag. En flytt skulle alltsä innebära billigare
driftskostnader för fastighetsägaren.
- Säkerligen, eftersom vi inte kommer att ha en enorm ljusgärd som
kostar mycket när vi genomför aktiviteter. Att bygga upp en scen med
ljus och ljud kostar en halv miljon kronor.
Hur ska dä Stockholms Modecenter attrahera företag som de vill ska flytta in i Nacka för att passa det nya konceptet?
- Vi kommer att visa dem lokalerna och visa dem värt varumärkesmix, säger Christina Hoffman Orlich.
Maya Saksi