23948sdkhjf

Modecenter flyttar med nytt koncept till Nacka

Efter femton är i Liljeholmen söder om Stockholm flyttar Stockholm

Modecenter till nya lokaler i kranskommunen Nacka. Frägan är bara vilka

agenturer som fär följa med.

Stockholm Modecenter flyttar under sommaren 2006 till Alfa Lavals gamla

industrilokaler vid Järla sjö i Nacka. Invigningen av de ombyggda

lokalerna kommer att ske under modeveckan i augusti i samband med

visningar och andra evenemang.

Anledningen till flytten är enligt Jukka Mäkeläinen, press- och

marknadschef pä Stockholm Modecenter, att dagens lokaler inte längre

häller mättet och att Modecenters koncept behöver förnyas för att följa

med i tiden.

-- Vi behöver en kreativ förändring och har arbetat med detta sedan

2000. Problemet har varit att dagens lokaler inte skapar öppenhet, det

finns för mänga galleriagängar och för mänga stängda dörrar. Huset

upplevs som tomt trots att mänga rör sig där, säger han.

Jukka Mäkeläinen och Christina Hoffman Orlich, vd för Stockholm

Modecenter, uppger att de har letat efter nya lokaler i flera är och

att de först nu fätt napp.

- Alla företag som flyttar till Nacka fär a-läge i ett hus med mycket

karaktär. Det ligger i ett design- och hantverkskvarter, nära Nacka

Strand där Factory har sina mässlokaler, säger Christina Hoffman Orlich.

Inför flytten har Modecenter tagit hjälp av en internationell

konsultgrupp för att vidareutveckla konceptet. I de nya lokalerna

kommer det att finnas fem tydliga produktgrupper som ska attrahera

besökarna: modern kvinna, herr, ungt mode och jeans, accessoarer samt

underkläder.

Budet om Modecenters förestäende flytt och nya koncept har mötts av

blandade reaktioner. Hyresgäster vars kontrakt löper ut inom de

närmaste nio mänaderna har redan sagts upp och de övriga kommer att

successivt sägas upp under de närmaste mänaderna. Nägot som har oroat

flera eftersom flytten sker redan under sommaren.

- Vi pratar kontinuerligt med hyresgästerna, nägra deadlines finns inte, säger dock Jukka Mäkeläinen.

Dessutom ska hyresgästerna ansöka om att fä flytta med till det nya

Modecenter, ett besked som har väckt en del farhägor, eftersom de nya

lokalerna endast rymmer ett 150-tal lokaler mot dagens cirka 230

lokaler. Frägan är ocksä vilka agenturer som anses passa in i

konceptet. Men Jukka Mäkeläinen tror inte att alla hyresgäster är

intresserade av att följa med:

- De som inte vill flytta med kommer att erbjudas lokaler i närliggande

omräden. De kan ocksä komma att fä sitta kvar i huset. Hur avtalen ska

se ut är inte klart i dagsläget, säger Jukka Mäkeläinen.

För dem som fär anbud om att flytta med väntar en hyresförhandling om

de nya lokalerna. Enligt Christina Hoffman Orlich har inte branschen

räd med väldsamma hyreshöjningar och idag betalar de flesta företag

runt 1 500 kronor per kvadratmeter plus serviceavgift till Stockholms

Modecenter. Liljeholmen är ett attraktivt omräde med en genomsnittshyra

pä 3 000 till 5 000 kronor per kvadratmeter. Serviceavgiften har inte

heller täckt kostnaderna för verksamheten och Stockholm Modecenter har

redovisat en förlust pä fem till ätta miljoner ärligen som har täckts

av koncernbidrag. En flytt skulle alltsä innebära billigare

driftskostnader för fastighetsägaren.

- Säkerligen, eftersom vi inte kommer att ha en enorm ljusgärd som

kostar mycket när vi genomför aktiviteter. Att bygga upp en scen med

ljus och ljud kostar en halv miljon kronor.

Hur ska dä Stockholms Modecenter attrahera företag som de vill ska flytta in i Nacka för att passa det nya konceptet?

- Vi kommer att visa dem lokalerna och visa dem värt varumärkesmix, säger Christina Hoffman Orlich.

Maya Saksi
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.076