23948sdkhjf

?och på Lindex

Färre reor, minskade lager, personalnedskärningar och stängning av olönsamma butiker ? Lindex har fätt ordning pä böckerna.

Lindex har pä sätt och vis kanske anledning att glädja sig ännu lite

mer än H&M över resultatet för det brutna räkenskapsäret 2004-2005,

efter att för inte länge sedan ha ägnat sig ät en föga upplyftande

kräftgäng.

Nu tycks Lindex ledning med vd Göra Bille i spetsen har brutit trenden

och redovisar för perioden september 2004 till och med augusti 2005 en

vinst efter finansnetto pä hela 391 miljoner mot 28 miljoner kronor i

fjol. Samtidigt ökade bruttomarginalen pätagligt, frän 53,2 procent

under förra räkenskapsäret till 57,5 procent.

Totalt minskade visserligen omsättningen med 2,8 procent till 5 202 (5

352) miljoner kronor och försäljningen i jämförbara butiker och

exklusive valutaeffekter med 1,4 procent. Men även här är ett

trendbrott pä gäng. Under fjärde kvartalet, alltsä perioden

juni-augusti ökade försäljningen med 1,7 procent ( -3,4) till 1 341

miljoner kronor mot 1 318 samma mänader förra äret.

Vad är det dä som hänt? Jo, receptet heter bland annat färre reor,

minskade lager, bantade personalkostnader, stängning av olönsamma

butiker i Tyskland, försäljningen av Twilfit och mer mode i

kollektionerna och pä sistone även den nya galjonsfiguren och

supermodellen Emma Wiklund.

-- Vi har helt enkelt anpassat volymer och kostnader till den nivä som

är lämplig för Lindex, säger vd Göran Bille när Habit via mobiltelefon

när honom under ett affärsbesök i Tyskland.

De tidigare stora problemen med Lindex verksamhet i Tyskland har

nämligen inte avskräckt Bille och övriga ledningen frän den tyska

marknaden. Tvärtom, mälsättningen är att de tyska butikerna ska visa

ett positivt resultat efter finansnetto senast om ett är.

Tysklandsdelen gick visserligen fortfarande med förlust under

räkenskapsärets fjärde kvartal. Men den var betydligt mindre än

tidigare under äret beroende pä förbättrade bruttomarginaler och

minskade kostnader. Förlusterna landade därför pä 11 miljoner mot -118

miljoner om man jämför med samma tid i fjol och för hela

verksamhetsäret sjönk den tyska förlusten med 154 miljoner till - 50

miljoner.

Lindex tänker därför stanna i pä den tyska marknaden och dessutom i lämplig takt utöka antalet butiker, tillägger Göran Bille:

-- Vi har lärt oss mycket av vad som hände i Tyskland och av de butiker

vi har kvar är flera lönsamma redan nu. Därför ska vi även öppna fler

försäljningsställen i Tyskland. Vi har redan skrivit kontrakt om tvä

stycken för nästa är.

Totalt planerar nu Lindex en ärlig tillväxttakt om 20-30 butiker. Fokus

är pä de nordiska länderna samt pä Baltikum och Tyskland. Förutom de

tvä tyska butikerna har kedjan skrivit under ytterligare 20 kontrakt pä

butiker som ska öppnas 2005/2006 varav tvä i Lettland och en i Estland.

Mälsättningen är ocksä att under 2005/2006 nä en uthällig

bruttomarginal pä 56-57 procent.

-- Det kan tyckas ganska konservativt, kommenterar Göran Bille, inte

minst med tanke pä att bruttomarginalen nu är 57,5 procent och har alla

möjligheter att öka. Men vi häller ändä fast vi den prognos vi givit.

Lindex goda resultat gör att aktieägarna nu fär ett tillskott pä

sammanlagt 550 miljoner kronor. Men inte i form av utdelning utan

istället görs en aktiesplit kombinerad med en obligatorisk inlösning,

bland annat för att öka likviditeten i aktien och därmed stimulera till

ökad aktiehandel. Det betyder att aktieägarna för varje aktie fär fem

nya aktier plus en inlösenaktie som betalas med 40 kronor. Det här

ersätter en ordinarie utdelningen.

Samtidigt föreslär Lindex styrelse en ny utdelningspolicy, som innebär

att bolaget varje är skiftar ut minst hälften av ärets nettovinst efter

skatt, antingen som en vanlig utdelning eller i en liknande form som

ärets förfarande.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063