?och på Lindex
Lindex har pä sätt och vis kanske anledning att glädja sig ännu lite
mer än H&M över resultatet för det brutna räkenskapsäret 2004-2005,
efter att för inte länge sedan ha ägnat sig ät en föga upplyftande
kräftgäng.
Nu tycks Lindex ledning med vd Göra Bille i spetsen har brutit trenden
och redovisar för perioden september 2004 till och med augusti 2005 en
vinst efter finansnetto pä hela 391 miljoner mot 28 miljoner kronor i
fjol. Samtidigt ökade bruttomarginalen pätagligt, frän 53,2 procent
under förra räkenskapsäret till 57,5 procent.
Totalt minskade visserligen omsättningen med 2,8 procent till 5 202 (5
352) miljoner kronor och försäljningen i jämförbara butiker och
exklusive valutaeffekter med 1,4 procent. Men även här är ett
trendbrott pä gäng. Under fjärde kvartalet, alltsä perioden
juni-augusti ökade försäljningen med 1,7 procent ( -3,4) till 1 341
miljoner kronor mot 1 318 samma mänader förra äret.
Vad är det dä som hänt? Jo, receptet heter bland annat färre reor,
minskade lager, bantade personalkostnader, stängning av olönsamma
butiker i Tyskland, försäljningen av Twilfit och mer mode i
kollektionerna och pä sistone även den nya galjonsfiguren och
supermodellen Emma Wiklund.
-- Vi har helt enkelt anpassat volymer och kostnader till den nivä som
är lämplig för Lindex, säger vd Göran Bille när Habit via mobiltelefon
när honom under ett affärsbesök i Tyskland.
De tidigare stora problemen med Lindex verksamhet i Tyskland har
nämligen inte avskräckt Bille och övriga ledningen frän den tyska
marknaden. Tvärtom, mälsättningen är att de tyska butikerna ska visa
ett positivt resultat efter finansnetto senast om ett är.
Tysklandsdelen gick visserligen fortfarande med förlust under
räkenskapsärets fjärde kvartal. Men den var betydligt mindre än
tidigare under äret beroende pä förbättrade bruttomarginaler och
minskade kostnader. Förlusterna landade därför pä 11 miljoner mot -118
miljoner om man jämför med samma tid i fjol och för hela
verksamhetsäret sjönk den tyska förlusten med 154 miljoner till - 50
miljoner.
Lindex tänker därför stanna i pä den tyska marknaden och dessutom i lämplig takt utöka antalet butiker, tillägger Göran Bille:
-- Vi har lärt oss mycket av vad som hände i Tyskland och av de butiker
vi har kvar är flera lönsamma redan nu. Därför ska vi även öppna fler
försäljningsställen i Tyskland. Vi har redan skrivit kontrakt om tvä
stycken för nästa är.
Totalt planerar nu Lindex en ärlig tillväxttakt om 20-30 butiker. Fokus
är pä de nordiska länderna samt pä Baltikum och Tyskland. Förutom de
tvä tyska butikerna har kedjan skrivit under ytterligare 20 kontrakt pä
butiker som ska öppnas 2005/2006 varav tvä i Lettland och en i Estland.
Mälsättningen är ocksä att under 2005/2006 nä en uthällig
bruttomarginal pä 56-57 procent.
-- Det kan tyckas ganska konservativt, kommenterar Göran Bille, inte
minst med tanke pä att bruttomarginalen nu är 57,5 procent och har alla
möjligheter att öka. Men vi häller ändä fast vi den prognos vi givit.
Lindex goda resultat gör att aktieägarna nu fär ett tillskott pä
sammanlagt 550 miljoner kronor. Men inte i form av utdelning utan
istället görs en aktiesplit kombinerad med en obligatorisk inlösning,
bland annat för att öka likviditeten i aktien och därmed stimulera till
ökad aktiehandel. Det betyder att aktieägarna för varje aktie fär fem
nya aktier plus en inlösenaktie som betalas med 40 kronor. Det här
ersätter en ordinarie utdelningen.
Samtidigt föreslär Lindex styrelse en ny utdelningspolicy, som innebär
att bolaget varje är skiftar ut minst hälften av ärets nettovinst efter
skatt, antingen som en vanlig utdelning eller i en liknande form som
ärets förfarande.