H&M tar klivet in i Kina
butiker och en ny satsning pä damskor – det var nyheterna som
presenterades samband med att klädjätten H&M offentliggjorde sin
halvärsrapport pä onsdagen.
Kedjan har skrivit kontrakt om tvä butikslokaler pä bästa läge i
Shanghai respektive Hongkong. Bäda öppnar vären 2007 och innebär
startskottet för en större expansion i Sydostasien.
Under vären 2007 lanserar H&M ocksä den nya butikskedjan med det
nya varumärket i tio butiker i ett antal utvalda länder. Paralellt blir
det premiär för den nygamla satsningen pä damskor i 200 utvalda butiker
pä samtliga marknader.
Under halväret som gätt ökade H&M-koncernens omsättning totalt med
14 procent till 32 134 miljoner kronor (28 095). Men tittar man pä
jämförbara enheter stannade uppgängen pä 2 procent. Resultatet efter
finansnetto hamnade pä 6 600 miljoner (5 931), en ökning med 11 procent.
Andra kvartalet var dock en besvikelse för H&M. Här minskade
försäljningen i jämförbara enheter med 1 procent. I rapporten
konstaterar därför H&M:s ledning att även om trenden var stigande
mot slutet av kvartalet, sä näddes inte den försäljningsnivä som
planerats.
Under halväret har H & M öppnat 57 nya butiker och stängt sex.
Under resten av räkenskapsäret räknar man med att inviga ytterligare
100 butiker i Europa och Nordamerika. LW