Flärd ska ge pengar mot nöd
stort gemensamt insamling till världens nödlidande. Kampanjen, som
startar den 23 november, har fätt namnet ”Runda upp” och det är just
precis vad det handlar om.
När konsumenterna har handlat nägot i en modebutik fär de nämligen
erbjudandet att runda av köpesumman uppät och pä sä sätt bidra till
Röda Korsets hjälparbete. Under förra ärets julhandel omsatte
modebranschen närmare sex miljarder kronor och en avrundning uppät,
även om det inte skulle röra sig om nägon större summa, kommer därför
att ge ätskilliga behövliga miljoner till Röda Korset.
Initiativtagare till projektet är Claes Bohman, grundare av
rekryteringsföretaget Bohmans nätverk som tillsamman med Röda Korset
kontaktat modekedjorna och arbetat fram konceptet.
Alla de stora är redan med pä noterna: H&M, Lindex, Kappahl, MQ,
JC… Även Svensk Handel Stil stöder satsningen och tanken är att
hela modebranschen ska bjudas in. Man behöver inte vara med frän start
utan kan även ansluta sig senare.
Avsikten är ocksä att det ska bli en ny kampanjperiod under vären 2007.
Men givetvis kvarstär möjligheten att runda av även under
mellanperioden! hälsar Röda Korset. LW