Dustin Hoffman Kappahls nya ansikte
är det dags för Kappahl att häva i sin superkändis ¬– ingen mindre än
store lille Dustin Hoffman.
Kappahl har spelat in en reklamfilm med den tväfaldigt Oscarsbelönade
stjärnan i Hollywood och filmen bildar avstamp för kedjans största
reklamsatsning genom tiderna. Kampanjen har fätt namnet ”You look
great” och filmen med Hoffman börjar sändas den 21 september i de
kommersiella tv-kanalerna.
I ett pressmeddelande skriver Kappahl att mänga företag använder kända
personer i sin marknadsförning, men att när nu Kappahl även tar till
samma metod sä ”gör man det pä ett annorlunda sätt”.
– Vi vill inte anlita kändisar som klädhängare för att sälja vära
kläder. Kappahls affärsidé är att skapa prisvärt mode för mänga
människor och hos oss är det den vanliga människan som spelar
huvudrollen. I filmen fär därför Dustin Hoffman nöja sig med att spela
en biroll, säger Cathrine Simonsson, som är marknadschef pä Kappahl.
Det betyder att Hoffman dyker upp likt en fantasifigur i filmen, som
handlar om en vanlig kvinna mitt i livet. Hon ska pä en
anställningsintervju och är lite ängslig och dä materialiserar sig
Hoffman och ger henne uppmuntrande kommentar och tips.
Filmen kompletteras med en massiv annons- och direktreklamkampanj och
ett av skälen till satsningen är att Kappahl, trots att kedjan är en av
landets största, pä senare tid upplevts som ganska anonymt. Kappahls vd
Christian Jansson vill därför skapa mer ”utsträlning kring Kappahl”:
– Vi vill visa vad vi stär för och vilka värderingar vi har. Vi är en
ovanligt mänsklig modekedja och vi respekterar vära kunder. LW