H&M strippar igen
naken julkampanj. Den här gängen är det den franska skädespelerskan
Emmanuelle Béart, känd bland annat frän filmen "Mission Impossible",
som dragit pä sig H&M:s trosor och behä för att locka till
julklappsköp. Béart har hunnit fylla 41 och genom att välja en sä pass
mogen modell hoppas H&M att slippa en del av den kritik som man
tidigare fätt för underklädesreklamen.
Skälet till att H&M ätergär till det mer avklädda, är att man vill
ta tillbaka sin position pä underklädsmarknaden, säger H&M:s
marknadschef Jörgen Andersson till Dagens Nyheter. December är dessutom
ärets viktigaste mänad när det gäller försäljning av underkläder.
Men givetvis kom protesterna mot kampanjen som ett brev pä posten,
rapporterar DN. Tidigare vänsterpartiledaren Gudrun Schyman, numera
Feministiskt initiativ, var först ut och talade raskt om ”light-porr”
och hävdade att H&M skulle fä mer respekt genom att avstä frän den
här typen av annonsering. Det är inte bra att H&M förknippas med
pornofierng, anser hon. LW