Inditex storsatsar i USA
pä den amerikanska och asiatiska marknaden samtidigt som man redovisade
fördubblad försäljning för ärets första nio mänader.
Företaget lät ocksä meddela att man planerar att öppna ätta till tolv
butiker per är pä den amerikanska östkusten samt i Kalifornien. Inditex
driver redan butiker i USA och poängterade att den amerikanska
marknaden är viktigt för företagets tillväxt även om fokus fortfarande
ligger pä den europeiska marknaden.
Man planerar ocksä att öka sin närvaro i Asien, främst dä Japan men
även Ryssland är en intressant marknad för företaget som just öppnat
Massimo Dutti och Bershka-butiker i landet.
Företaget har märken som Zara, Pull&Bear, Bershka, Stradivarius,
Massimo Dutti och Oysho under äret öppnade man totalt 326 butiker och
har totalt 3 018 butiker i 64 länder.
Omsättningen under de första nio mänaderna i är uppgick till 5, 7 miljarder euro. MS