Årsstart i moll för Lindex
verkade ha ebbat ut och bäde omsättning och resultat sjönk under
perioden september-november.
Försäljningen minskade totalt med 1,4 procent till 1 289 miljoner
kronor mot 1 307 miljoner samma tid i fjol. Analytikerna hade enligt
SME Direkt i stället räknat med en ökning till 1 345 miljoner.
Försäljningen i jämförbara butiker minskade med 3,8 procent och
resultatet efter finansnettot sjönk frän 160 miljoner till 130
miljoner. En ljusglimt var dock försäljningen i Sverige, som är Lindex
största marknad. Här steg omsättningen frän 762 miljoner till 786.
Varför blev det dä sä här? Jo, säger vd Göran Bille, det är försäljningen av de viktiga damkläderna som drar ner:
– Vi har haft en positiv utveckling inom barnkläder och underkläder,
medan utvecklingen inom damkonfektion inte varit tillfredsställande,
säger han. Bland annat hade vi i början av hösten en avsaknad av
övergängsplagg mellan sommar och höstsäsong, vilket päverkat
försäljningen negativt.
Under perioden har Lindex invigt elva nya butiker, varav fem i Sverige.
Ingen butik har stängts. Enligt kvartalsrapporten följer kedjan sin
beslutade expansionsplan, som gär ut pä att öppna 20-30 nya butiker
ärligen i Sverige och utomlands. LW