Det våras för JC
Större intäkter och ett resultat på 7,8 miljoner kronor efter finansnetto, 20-procentiga ökningar och en bottenlinje som slutar på plus efter fjolårets minus 3,2 miljoner kronor. Så ser JCs delårsrapport ut för årets första sex månader - ett positivt besked till alla nyblivna aktieägare, i synnerhet som vårsäsongen av tradition knappast är modehandlarnas stora intjäningsperiod._x000B_Vd Claes Hagberg tillskriver det goda resultatet en stigande bruttovinstmarginal, nu nästan 30 procent mot fjolårets 23._x000B_- Vi är duktigare nu på att göra rätt inköp och att förse butikerna med kompletteringslager, förklarar han._x000B_Omsättningsökningen beror dels på att kedjan införlivat 12 nya butiker varav hälften tidigare var franchisetagare: till grossistförsäljningen kan man därför nu lägga till detalistledets intäkter. Perioden januari till juni har också varit god för redan befintliga butiker. Den genomsnittliga försäljningsökningen var 8,8 procent vilket är ungefär en procent över klädhandlargenomsnittet._x000B_Delårsrapporten visar att av de 267 miljoner kronor som tillkom vid emission och börsnotering har cirka 92 miljoner hittills använts till investeringar. Resterande kapital ska främst användas till etableringar av Sisters-butiker och fortsatta förvärv av ännu fristående butiker i strategiska lägen._x000B_