Billigare e-handel
Många e-handlare har hittills konkurrerat med tillgänglighet snarare än med lägre priser. Men nu sjunker deras priser i förhållande till den traditionella handeln. Det visar en rapport som Handelns Utredningsinstitut, HUI, presenterade 6 september. _x000B_Enligt undersökningen håller renodlade e-handelsplatser i medeltal 11 procent lägre priser, exklusive frakt. Med frakten inräknad håller de 1,4 till 7 procent lägre priser. Kombinerad e-handel - där samma varor även säljs via butik - ligger högre i pris än den renodlade e-handeln. Studien har genomförts två gånger tidigare, senast under sommaren 1999 då de renodlade e-handlarna låg 8 procent lägre i pris, frakten borträknad. _x000B_- E-handlarna kan ha fått större volymer och därmed kunnat sänka kostnaderna genom att utnyttja skalfördelar, menar Stefan Fölster, vd på HUI. _x000B_- Det är viktigt att få upp volymen för att kunna övertyga investerarna. Det kan också handla om att man försöker nå nya kundgrupper genom sänkta priser. Dessutom har det tillkommit shoppingagenter som ökat konkurrenstrycket. _x000B_Varugrupperna som undersökts är livsmedel, böcker, cd-skivor, pc-spel och hemelektronik. Den digitala försäljningen av kläder bedömdes som för liten för att figurera i sammanhanget._x000B_- Vi utelämnade kläder av två skäl. Dels är e-handeln av kläder ganska liten fortfarande. Dels är det svårt att hitta exakt samma slags modeller i olika butiker, förklarar Stefan Fölster._x000B_- Kläder är en varugrupp som växer ganska långsamt på nätet. I framtiden tror jag att klädbranschen kommer att använda Internet mer som en informationskanal än för e-handel. _x000B_