Nike satsar på kvinnor
Sport har länge sagts vara en nisch där kvinnorna är på stark frammarsch. Nu svarar Nike med en storsatsning på kvinnor. Huvudkontoret i Oregon ska utökas med en avdelning om tusen personer som enbart har hand om sportprodukter för kvinnor. _x000B_- Det finns en stor outnyttjad försäljningspotential inom det här segmentet, säger Björn Sandberg, pressansvarig på Nike Sweden. _x000B_- I London, som vi brukar använda som värdemätare, har vi sett att omsättningen på damavdelningarna är 50 procent högre per kvadratmeter än på herravdelningarna._x000B_Nike siktar på att nå de sportshoppande kvinnorna med ett helhetskoncept. Hela deras behov av träningskläder ska tillgodoses i en enda butik, från workout till fritidsmode. _x000B_- Idag finns inget sådant. Istället köper de shorts på H&M, överdelen på Åhléns och resten någon annanstans, säger Björn Sandberg. _x000B_Essential Selections, som Nikes stora kvinnokampanj heter, har redan körts igång i USA. 15 februari kommer kampanjen till Europa. _x000B_