Modesport och spa på Åhléns
Ett flaggskeppsvaruhus i hög internationell klass är slutmålet för den stora omdaning som nu fortgår i rasande fart hos Åhléns. Snart slår varuhuset i Stockholms city till med ett nytt totalrenoverat herrkonfektionsplan och en stor utvidgad damavdelning samt en ny våning med uppfräschat sportmode. I oktober blir det dags för Sveriges mest kompletta spa i stadsmiljö. Samtidigt sker en radikal ombyggnad av Åhlénsvaruhuset i Göteborg där två våningar får en helt ny glasfasad._x000B_Den stora förändringsarbetet på Åhléns började synas ordentligt för två år sedan när stockholmsvaruhuset tog in ett helt nytt klädsortimentet på ett helt uppfräschat modeplan. Resultatet lät inte vänta på sig: 30-procentiga försäljningsökningar per år. För att få mer plats för dammodet har nu herrkonfektionen flyttat upp till plan två där det kommer att ligga tillsammans med barnkläder. Herravdelningen har fått en ny inredning i stil med modeplanet våningen under, fast med en mer maskulin touch och ett mörkt golv. I och med omgörningen har även ett gäng nya märken flyttat in i varuhuset. På damplanet som sträcker sig över imponerande 4 000 kvadratmeter finns ett gäng nya märken, däribland Filippa K, Bruuns Bazaar och French Connection. Även herravdelningen som blir 2 000 kvadratmeter stor får märken som Filippa K, Polo Jeans och French Connection. Men den största nyheten är den nya, fjärde våningen där ett mer modeinriktat sportsortiment flyttas jämte ett regelrätt spa om cirka 1 500 kvadratmeter. Här kommer det att finnas 30 behandlingsrum för hudvård, manikyr, akupunktur, olika bad med aromterapi, produktshop, en Björn Axén-salong, juicebar, samt rum för yoga, tai chi och bastu. Allt detta beräknas bli klart i slutet av oktober._x000B_Anledningen till den stora satsningen är att det finns en stor efterfrågan samtidigt som det finns få kompletta anläggningar i lättillgänglig stadsmiljö enligt varuhuschef Joakim Forsell. Han menar också att spa-avdelningen blir ett bra komplement till Åhléns parfym- och skönhetsavdelning som idag är marknadens största._x000B_Joakim berättar att hela varuhuset fått ett elvaprocentigt försäljningslyft de senaste åren och nu är uppe i en totalomsättning på 1,3 miljarder kronor. Att den stora modesatsningen tagit försäljning från butikerna runt omkring tror han inte:_x000B_- Hela området går bra just nu. Däremot har det skett en förskjutning av cityhandeln från öst, på andra sidan Sveavägen, mot väst. _x000B_