Allt fler tjänar på e-handel
Trots att flera av de stora e-handelsprojekten havererat på kort tid fortsätter försäljningen på webben att öka, visar organisationen Svensk Handels Internetindikator för andra kvartalet 2000._x000B_Av de svenska detaljhandelsföretagen bedrev 15,3 procent handel på Internet under andra kvartalet. Det är en ökning med 1,5 procentenheter sedan första kvartalet. Tillsammans omsatte de cirka 1,7 miljarder kronor vilket motsvarar 1,9 procent av den totala försäljningen inom detaljhandeln. Det ska jämföras med föregående kvartal då den svenska e-handeln omsatte 1,3 miljarder._x000B_52 procent av företagen i undersökningen hävdar att deras försäljning på webben är lönsam. Och de traditionella detaljhandelsföretagen redovisar bättre lönsamhet än de renodlade e-handelsföretagen._x000B_– Många har dömt ut e-handeln. Men vår Internetindikator visar att traditionella detaljhandelsföretag som använder nätet som komplement och har väl inarbetade varumärken också har lönsamhet i sin e-handel, säger Svensk Handels utredningschef, Johan Kreicbergs. _x000B_