Stadium blir skandinaviskt
Stadium har många järn i elden. Inom ett år ska företaget etablera sex nya butiker i Danmark och Finland och samtidigt lansera ett nytt kvinnligare butikskoncept. _x000B_- Vår strategi är att gå mer åt det kvinnliga hållet. Eftersom vi står för ett aktivt liv, och kvinnor är en stor målgrupp för oss känns det rätt att gå ifrån det "grabbigaste" i vår framtoning och bli lite mjukare, utan att för den skull tappa det tuffa, sportiga, säger Sussi Calås-Jonsson på Stadium._x000B_Först ut på etableringslistan står den 1 500 kvadratmeter stora butiken i Fisketorvet i Köpenhamn som öppnar den tionde oktober. Det är också Stadiums första butik utanför Sveriges gränser. Dock presenteras inte det nya konceptet fullt ut i de tre danmarks-butikerna. Men det kommer ändå att vara en radikal skillnad mot hur det ser ut i Sverige, säger Sussi Calås-Jonsson. Finlandsbutikerna som ska öppna under våren 2001, blir först ut med den fullkomliga utformningen, som Bas Retail har fått i uppdrag att göra. Stadium har idag totalt 56 butiker i Sverige. Eklöf AB har nyligen bytt namn till Stadium AB. Eklöf AB var innan dess moderbolag till Stadiumkedjan samt butikerna Nike Concept Store, Red Devil, Edins Golfstores, Sports Outlet och Sportlagret. _x000B_- Namnbytet känns som en självklar fortsättning och förtydligande mot omvärlden nu när vi är på väg ut i Norden, säger Ulf Eklöf vd för Stadium AB. Dotterbolaget, Stadium Sweden AB, har nyligen fått en ny vd, Mats Olsson och Stadium AB har en ny styrelseordförande: Göran Carstedt. Ulf Eklöf fick i september utmärkelsen "Årets entreprenör", en tävling som Ernest & Young, SAF och handelshögskolan i Göteborg står bakom. _x000B_