Preview i graven
En enda chans fick Sollentunamässans modeevent Preview. I september meddelade mässledningen att februariupplagan ställts in och under oktober fick även höstens Preview dödsstöten. Projektet läggs ned helt. Mässan har inte heller några nya projektplaner med anknytning till mode._x000B_- Vi har gjort en undersökning bland Previews utställare och responsen är för dålig för att vi ska fortsätta. Framför allt är det de låga besöksiffrorna som gör att vi fattar det här beslutet, säger Sollentunamässans projektassistent Carina Stenbäck._x000B_Konkurrenten Agenturföretagen arrangerar flera mässor, bland annat tygmässan i Göteborg och skomässan i Nacka Strand. De har också haft långt framskridna planer på en designmässa kallad Hot House med både kläder och andra produkter._x000B_- Anledningen till att vi ställde in Hot House-mässan var att vi inte fick ihop den rätta mixen av utställare. Med för få utställare är det bättre att ställa in. Sedan måste man se till behovet. Alla företag vill ju sälja, det räcker inte att visas upp som ett kuttersmycke, säger Anna Wigardt-Duhs på Agenturföretagen._x000B_Anna Wigardt-Duhs anser att lokalen, både vad gäller utformning och läge, är av stor vikt för att den ska passa unga, designmedvetna företag. Men hon tror inte att Köpenhamn kommer att kväva modeklimatet i Stockholm._x000B_- Jag tror att det kommer att hända mycket i Stockholm framöver. Man märker redan nu att Öksnehallen börjar tappa sitt nyhetsvärde. Det börjar kännas för etablerat när stora märken med mycket pengar tar allt större utrymme. Man ska inte måla fan på väggen och det är absolut ingen idé att titta i backspegeln. Vi kommer säkert att få se nya mötesplatser i branschen, kanske med mer gränsöverskridande tänkande som inte funnits tidigare. _x000B_