Kvinnor shoppar flest kalsonger
Den vanligaste kalsongköparen i Sverige är tjej. Totalt sett inhandlas 56 procent av alla Y-fronter och briefs av kvinnor. I de nedre prisklasserna, under 20 kronor, är det tjejerna som väljer i två fall av tre. Men de dyrare kalsingarna är det faktiskt mannen som kostar på sig själv._x000B_Däremot gäller inte det omvända förhållandet. Raffset och märkesunderkläder är inte alls så populära presenter till kärestan som man skulle kunna tro. Endast tre procent av alla trosor och behåar inhandlas av män. Den maskulina shoppingfaktorn stiger dock med priset: trosor för över 130 kronor inhandlas av dryga sex procent män, behåar över 300-kronorsgränsen av åtta procent killar._x000B_Uppgifterna som kommer ifrån GfK Sveriges undersökning i 5000 svenska hushåll under fjolåret antyder därmed att det kvinnorna som är de stora köparna av alla slags underkläder. Helt dominerande är de när det gäller billiga "vardagsunderkläder". När väl mannen pallrar sig till underklädesbutiken är det alltså kvalitet och det lilla extra som gäller. Trenden har dessutom förstärkts vid en jämförelse med siffror för 1997._x000B_Siffrorna visar även att periodens prisökningar (kalsonger +2,5 procent, trosor +10 procent och behåar +9 procent) i huvudsak beror på en förskjutning av inköpen, från de allra billigaste varorna till de i mellanprisklass._x000B_