Gap till Skandinavien
Det hettar till ordenligt på marknaden för basmode i Skandinavien de närmaste åren. Knappt har spanska Zara öppnat första butiken i Köpenhamn och offentliggjort planer på en svensk butik, förrän det står klart att amerikanska klädjätten Gap på allvar tar steget in på den skandinaviska marknaden. För ändamålet har Kalifornienbaserade Gap Inc. inlett ett samarbete med danska agenturen MP ApS. _x000B_Det är första gången som Gap etablerar sig på en ny marknad tillsammans med en agent. Tidigare har koncernen alltid öppnat egna konceptbutiker eller sålt märkesbuketten Gap, Banana Republic och Old Navy genom den europeiska generalimportören Solka i Paris._x000B_I Danmark finns märkena sedan årsskiftet i ett sextiotal butiker och Niels Møllegaard, ansvarig för försäljningen i Sverige, siktar på att nå 60 till 80 butiker i Sverige._x000B_– Vi kommer inte att ställa ut på några mässor. Vi vet redan vilken typ av kunder vi vill ha och de kommer vi att ta kontakt med, säger han._x000B_Till skillnad från i exempelvis Tyskland, Frankrike och England blir det inga Gap-ägda konceptbutiker i Skandinavien under de närmsta åren. Däremot kommer MP ApS i samarbete med franchisepartners att öppna kombinerade butiker för alla tre märkena. De två första har redan öppnat på Island och ytterligare en öppnar inom kort i Danmark. Enligt Niels Møllegaard kommer det att röra sig om tio till femton butiker i Danmark och lika många i Sverige, alla i större städer._x000B_– Vi räknar med att börja öppna butiker i Sverige från våren 2002, möjligen redan under hösten 2001, säger han._x000B_Gap började som en jeansbutik i San Francisco 1969. Idag driver Gap Inc. över 3 500 butiker, varav 2 000 i USA och resten i Kanada, Storbritannien, Tyskland och Japan. Koncernen omsätter över 11,6 miljarder dollar och har 140 000 anställda över hela världen. Koncernchef sedan 1995 är Millard S. Drexler._x000B_MP ApS säljer också amerikanska Nautica och har kontor i Aalborg och Göteborg. _x000B_