Nytt mässkoncept i Lissabon
Portugals modemässa fick en rejäl ansiktslyftning vid senaste upplagan den 27-30 januari. Förutom namnbyte från Filmoda till Portugal de Moda har inriktningen stramats upp med en tydlig profilering mot export i mellan- och högprissegment. Mässan hade också satsat på trendtorg med kläder och livsstilskänsla, visningar och andra evenemang. Bland annat presenterade Portuguese Design Centre för andra året ett tredagars seminarium och workshop för att stödja samarbetet mellan unga designers och industrin._x000B_Mässan delades upp i fem bitar: Expowear, vars företag har kapacitet för export av egna märken eller private label, Filmoda som riktar sig mot hemmamarknaden, Once upon a time med barnkläder, Body Natura med under-, gym- och badkläder och Intermoda med kläder och accessoarer för snabb leverans._x000B_Totalt visade 207 företag sina kollektioner på 17 000 kvadratmeter. Utställarna kom i huvudsak från Portugal (170 företag), men också Frankrike, Tyskland, Italien och Spanien. 8 350 besökare hade registrerats när Portugal de Moda slog igen portarna för denna gång. Nästa mässa blir den 19-22 juli 2001. _x000B_