Ännu en nordisk modemässa har bitit i gräset. Efter att ha brottats med ett sjunkande intresse flera år ställer Moteuken i Oslo in sin augustiupplaga. I februari deltog 183 utställare men när nedläggningsbeskedet kom i mitten av maj hade bara ett drygt femtiotal utställare anmält sig till mässan i augusti._x000B_Moteuken har funnits sedan 1973. I augusti 2002 skulle mässan för första gången ha arrangerats i det nya mässcentrumet i Lilleström, inte långt från Oslos internationella flygplats Gardemoen. _x000B_– Vi hade för få utställare. Den form som mässan har idag är varken bra för utställare eller inköpare. Som det ser ut idag kommer vi att presentera ett nytt koncept efter flytten. Där uppe finns det också helt andra möjligheter. Det är för tidigt att säga hur det kommer att se ut, men vi måste tänka helt nytt, säger Bente Tobiassen som är projektkoordinator på Moteuken._x000B_Bakom nedläggningen ligger en utveckling i den norska modebranschen som känns igen från Sverige. Kedjeföretagen blir starkare, allt fler leverantörer väljer att visa sina kollektioner i egna showroom och inköparna ifrågasätter gamla invanda inköpsrutiner._x000B_– Om inköparna reser så är det ofta till Köpenhamn. Och nu kan det ju bli aktuellt för fler att resa dit, konstaterar hon._x000B_De utställare som anmält sig till augustimässan har nu knappt tre månader på sig att hitta en annan lösning. En möjlighet som diskuterats är att gemensamt hyra en lokal i närheten av handelshusen och ställa ut tillsammans. Än är dock ingenting bestämt._x000B_Oslos båda permanenta handelshus, Norsk Mote Forum och Oslo Fashion House, är båda fullt uthyrda och kan inte ta emot fler företag._x000B_– Det är självklart tråkigt att mässan försvinner. Vi vill gärna ha ett lokomotiv till modeveckan. Nu faller också all marknadsföring på oss. Men det kommer att bli en modvecka som vanligt, försäkrar Harald Schjött-Rivers, styrelseordförande på Oslo Fashion House som hyser knappt 60 dammodeföretag._x000B_Norsk Mote Forum, som är dubbelt så stort och har hyresgäster från alla modesegment, har samarbetat mer intimt med Moteuken._x000B_– Mote Forum kommer att leva vidare, men många kommer att vara frustrerade de närmaste månaderna. På sätt och vis har branschens aktörer sig själv att skylla, Norges Varemesse som arrangerar Moteuken har verkligen försökt skapa en bra produkt, säger Einar Guström på Norsk Mote Forum. _x000B_