23948sdkhjf

SPL lägger ner

Efter drygt ett år på den svenska marknaden tvingas SPL kasta in handduken. Kedjan, som är en syster till finska Seppälä och ägs av börsnoterade Stockmannkoncernen, stänger alla sina nio butiker i Sverige senast i slutet av januari 2002. 75 personer är idag anställda i butikerna._x000B_Etableringen i Sverige inleddes i augusti 2000 och var en test av den svenska marknaden. Men verksamheten blev aldrig lönsam. Rörelseförlusterna samt kostnaderna för avslutandet uppskattas till mellan 4,2 och 5 miljoner euro._x000B_Enligt vd Heikki Väänänen är det främst valet av butikslokaler och marknadsföringen som skulle ha gjorts annorlunda._x000B_- Vi arbetar med butiksstorlekar från 250 upp till 800 kvadratmeter. För Sverige valde vi den största storleken vilket också innebär den största kostnaden. Det var kanske lite optimistiskt att starta så, säger han._x000B_Etableringen av butiker skedde relativt spritt i Stockholmregionen, Norrköping och Gävle. Eftersom butikskoncentrationen var låg i varje ort togs ett beslut att av kostnadsskäl hålla igen på annonseringen. Vilket i efterhand visade sig innebära problem._x000B_- Vi koncentrerade oss inte tillräckligt på vissa orter. Andra starka kedjor i mellanprissegmentet annonserar ofta och vi borde ha jobbat mer med marknadsföring._x000B_Avvecklingen av SPL påverkar inte Stockmannkoncernens resultatprognos för 2001. Seppälä har 130 butiker i Finland och 11 butiker i Estland och de väntas göra ett bättre resultat i år än under fjolåret._x000B_– Finska och svenska kedjor säljer båda kläder som nordbor gillar. Men sättet vi kom in i Sverige på var inte lyckat, säger Heikki Väänänen. _x000B_
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063