Vågen av uppköp och konsolideringar rullar vidare genom modevärlden med oförminskad styrka. I slutet av juni offentliggjorde italienska Prada förvärvet av Anconabaserade Gennygruppen, som bland annat marknadsför märkena Genny, Byblos och Ozium._x000B_Ingen av parterna vill officiellt kommentera köpesumman, men siffran 125 miljoner dollar har figurerat i den italienska affärspressen. _x000B_Förutom nya varumärken till portföljen får Prada med förvärvet tillgång till nya toppmoderna produktionsanläggningar. Gennys fabriker i Ancona producerar omkring 150 000 plagg varje säsong, ett behövligt tillskott i produktionskapacitet för det växande Pradaimperiet med märken som Jil Sander, Helmut Lang och hälften av Fendi. _x000B_I och med övertagandet släpper också Girombellifamiljen sitt grepp om Gennygruppen. Varken koncernchefen Donatella Girombelli, änka efter Arnaldo Girombelli som grundade Genny 1961, eller sonen Leonardo kommer att bekläda några poster i den nya organisationen. _x000B_