I januari 2002 får Sverige en ny sportmässa. Efter tre år på Elmia i Jönköping nylanseras Swesport med ny inriktning på Sollentunamässan norr om Stockholm._x000B_Under flera års tid har mässan brottats med sjunkande utställar- och besökarsiffror. Den svenska sporthandeln knyts allt mer till de stora kedjorna och inköpsorganisationerna som har egna slutna inköpsmässor. Sedan 1999 har Swesport legat i direkt anslutning till Team Sportias inköpsmässa i Jönköping, som sista punkt i handelns inköpskalender._x000B_Men med början 2002 gör mässan en radikal förändring för att vända den negativa trenden. Den nya mässan ska bli premiär för säsongens nyheter istället för att som tidigare avrunda säsongen. Öppningsdatumen flyttas tillbaka en månad till 11 januari respektive 11 augusti._x000B_Hur det nya upplägget ska se ut i detalj bestäms under oktober och november. Klart är dock att mässan blir mindre inriktad på orderläggning och mer på kommunikation och marknadsföring än tidigare, med fler aktiviteter och kringarrangemang. Därför har den också förlagts till Stockholm. Besökarna får se säsongens nyheter för första gången och utställarna får tillfälle att visa sin bredd._x000B_Namnet är inte fastställt, men mycket talar för att Swesport behålls._x000B_– Måttot är kick-off, det ska vara kul att gå på mässan. Vissa kunder kanske uteblir om de känner att de måste lägga order, men vi ska betona att detta är en säljstart och att de är välkomna utan att köpa. Det kan möjligen bli ett tapp av utställare, men det kan också bli andra som kommer till. Swesport idag är ju ingen ordermässa, säger Johan Leffler på arrangerande Spofa._x000B_Sollentunamässan har ungefär lika stor tillgänglig utställningsyta som Swesport har använt i Jönköping. Dessutom pågår omfattande tillbyggnationer._x000B_– Vår förhoppning är att vi kommer att ha lika stor uthyrd yta som idag. Ambitionen är att behålla antalet utställare och öka kundtillströmningen. Det finns vissa företag på klädsidan som kanske skulle känna sig mer hemma på den nya mässan än på dagens renodlade sportmässa, säger Johan Leffler._x000B_Uppgifter som florerat om att den nya mässan skulle vara öppen för konsumenter stämmer inte. Däremot utesluter inte Johan Leffler att det kan bli så i framtiden._x000B_Swesports sista upplaga i Jönköping ägde rum sjunde till nionde september. Stämningen i gångarna var genomgående positiv, framförallt i ljuset eller kanske snarare skuggan av förra säsongens glest besökta mässa._x000B_