I slutet av september stärkte börsnoterade modedetaljisten Rnb sin ställning på den svenska marknaden genom att köpa Champagnegruppen med 24 butiker i Stockholm, Göteborg och Linköping. Säljare är familjen von Rosen. Parterna vill inte kommentera köpesumman, men betalningen kommer_x000B_att ske kontant. Förvärvet beräknas bidra positivt till Rnbs resultat redan från första kvartalet 2002-03._x000B_Champagne driver, förutom dammodebutikerna med samma namn,_x000B_herrmodebutikerna Mr Walker samt varumärkesbutiker på NK i_x000B_Stockholm och Göteborg. Koncernen omsatte 238 miljoner kronor och redovisade ett resultat efter finansiella poster på 14,9 miljoner kronor 2001. _x000B_För Rnb innebär tillskottet bättre balans i utbudet eftersom bolaget tidigare hade slagsida mot herrmodesegmentet._x000B_– Det är en perfekt matchning. Champagnes struktur är nästan identisk med Rnbs men på dam. Med förvärvet skapar vi en komplett distributionsplattform för utländska kvalitetsvarumärken som vill etablera sig på den svenska marknaden, kommenterar Rnbs vd Christiel Kinning._x000B_Större externa förvärv fanns i planerna redan vid Rnbs börsnotering i juni 2001. Målsättningen att växa med 15 procent per år ligger fast och årets nyetableringar tillsammans med förvärvet ökar årsomsättningen med omkring 45 procent. Men i den närmaste framtiden är det organisk tillväxt som gäller._x000B_– Med de 10 butiker vi redan öppnat i år och förvärvet av Champagne kommer fokus framöver att ligga på konsolidering, säger Christel Kinning. _x000B_Verksamheten i forna Champagnegruppen kommer att drivas vidare på samma sätt som idag, förutom att den högsta ledningen byts ut. Rnb driver sedan tidigare ett nittiotal butiker under skyltarna Polarn O. Pyret, Solo, Saks och Blombergs samt ett antal varumärkesbutiker._x000B_