Kista först med kvällsshopping
När nya Kista Galleria slog upp dörrarna i slutet av november var det inte bara som ett av Skandinaviens största köpcenter med närmare 150 butiker och 17 restauranger, utan även som det mest tillgängliga. Förutom det stora utbudet är det de generösa öppettiderna, från 10 till 21 alla dagar, som betonas mest i marknadsföringen._x000B_Kravet att hålla öppet till 21 ställs på alla hyresgäster och bland centrumets 37 modebutiker är det inte helt okontroversiellt._x000B_– Jag hoppas det fungerar bra, annars blir det hemskt. Det är väldigt dyrt att ha kvällsöppet. Men man får väl ge kunderna lite tid att lära sig, säger Susanne Torgner som har butiken Slipsgossen._x000B_På centrumledningen, Aberdeen Property Investors Nordic AB, är man optimistiska men man har också förståelse för hyresgästernas oro._x000B_– Öppettiderna har varit med i förhandlingarna från början, alla har gått in i det med öppna ögon. Jag hade nästan väntat mig mer diskussioner, kommenterar Mats Carlo som är galleriachef och själv har bakgrund i konfektionsbranschen._x000B_Han tror att Kistas exempel kommer att få efterföljare därför att det finns ett behov av längre öppettider. I dagens samhälle arbetar vi både allt längre och mer oregelbundet än tidigare. Däremot tror han inte att alla köpcentrum har tillräckligt kundunderlag för att kunna ha kvällsöppet._x000B_– Vår foodcourt med sjutton restauranger och biografen med tolv salonger gör att kvällsunderlaget ökar kraftigt, säger han._x000B_Kista Galleria har omkring 55 000 kvadratmeter butiksyta. Förutom kvällsöppet erbjuds kunderna service som bemannad garderob och barnpassning. Centrumet ägs till lika delar av Länsförsäkringar Liv Försäkringsaktiebolag och IBI Real Estate - Immobilien und Beteiligungen International GmbH. _x000B_