23948sdkhjf

Nanso köper Vogue Group

Finländska familjeföretaget Nanso Oy har köpt hela aktiestocken i Vogue Group. Ett köp som innebär att Nanso blir en av de största aktörerna i sin bransch i Norden och Finlands näst största klädindustriföretag efter Luhta. Till Vogue Groups mest kända märken hör damstrumporna Vogue, Amar, Norlyn och Elisabeth samt strumpmärkena KS-Socks och Finnwear._x000B_- För fyra år sedan köpte vi Finnwears trikåproduktion och tack var det har Nansos omsättning fördubblats. Detta första köp gjorde det möjligt för oss att köpa hela Vogue Group, säger Juha Berglund, styrelseordförande i Nansos moderbolag Pauniemi Oy._x000B_I och med det aktuella aktieköpet blir företagets produkt- och varumärkessortiment avsevärt större. _x000B_- De två företagens koncept och produkter stöder varandra väl. Bägge företagen har en stabil position på sin hemmamarknad i Finland och i Skandinavien, säger Nanso Oy:s verkställande direktör Pertti Lahervuori. _x000B_Nansos viktigaste kunder i Finland utgörs av centralaffärer och kedjor inom branschen. Utomlands säljs bolagets produkter via varuhus och specialaffärer. Företagets totala omsättning uppgick 2004 till cirka 47 miljoner euro. Hälften av omsättningen kom från produkter som sålts under varumärket Nanso och hälften från försäljningen av Black Horse-, Hyvon- och Finnwear-produkter. Vogue Group Oy:s omsättning uppgick 2004 till strax över 28 miljoner euro.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063