23948sdkhjf

Svenskt dammode till Ryssland

Den 4 juli kommer svenskt dammode att rulla ut på den ryska marknaden. Det är varumärket Almia, som då öppnar en egen butik i en ny galleria med plats för 280 butiker i Kaliningrad. Rysslands president Vladimir Putin inviger hela anläggningen samma dag. Göran Asp, VD för KGF Konfektion i Falköping, förklarar:_x000B_- Bakgrunden är att Almias kollektioner gjort succé på Stockmanns varuhus i Finland. Därför känns det naturligt att lansera Almia i den närliggande marknaden Ryssland, där vi ser en stor potential för våra kollektioner._x000B_KGF Konfektion i Falköping är en av tekobranschens absoluta snabbväxare. När Göran Asp köpte företaget 1990, då ett renodlat lönsömnadsföretag, var omsättningen tre miljoner kronor. Idag är den 180 miljoner kronor. _x000B_Företagets kollektioner distribueras via återförsäljare och genom Almiabutiker (franchising) i Sverige, Norge, Finland och nu även i Ryssland. Göran Asp säger:_x000B_- Vi öppnade den första butiken 1992 och har sedan dess invigt ett 20-tal. Ambitionsnivån är att etablera en till två nya per år framöver. Förra året öppnade vi en pilotbutik i Oslo, som blivit en lyckad satsning, och nu öppnar vi en butik till i Osloområdet. Almiakonceptet finns även i Helsingfors med en pilotbutik. Satsningen på Kaliningrad består av en butik på cirka 100 kvm i absolut bästa läge._x000B_KGF Konfektion marknadsför tre varumärken – Almia, Proforma och Todd Barry, samtliga skapade av företagets tre egna designers. Profilen är ”kvinnor i karriären”. _x000B__x000B_
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062