Värmen ändrar köpvanorna
vinter. Men sko-, sport- och klädhandeln börjar längta efter lägre
temperaturer. När kvicksilvret häller sig kvar runt +10 grader lockar
det inte att köpa varma jackor, pälsfodrade stövkar eller tjocka
vantar, skriver Dagens Nyheter.
Hos bäde sko- och sportkedjorna är försäljningen klart päverkad av
väderleken. Till viss män balanseras det minskade intresset för vantar
och mössor av att försäljningen av regnställ och andra tunnare
produkter ökat.
– Vi häller siffrorna, men det hade varit bättre med minusgrader, säger
Johan Strandberg, försäljningschef pä Intersport till DN.
Ingela Larsson, som är administrativ chef pä Nilson Group, tror att
skokedjans omsättning under den varmaste veckan legat 10 procent under
förväntningarna.
Men enligt Handelns utredningsinstitut, HUI, shoppar svenskarna totalt
för lika mycket oavsett hur vädret är. Det är bara det att man köper
andra saker. När beklädnadshandeln gär ner, ökar till exempel
försäljningen av elektroniska produkter.